tisdag 15 februari 2011

Varför så faschinerad av cupcakes?

Jag vet inte...! Seriöst alltså.
Det är inget medvetet val "nu skall jag älska cupcakes" - det är inte så, alls!
Cupcakes tilltalar mig mer än bara genom sitt söta utseende.
Jag tror att det har att göra med att de är som små konstverk och att jag tycker att de är så ...coola!
Cupcakes är "min grej" liksom. Min utgångspunkt i bakvärlden.

Det var aldrig något snack om vad vi skulle servera på vårt bröllop.
Cupcakes.

Hela mitt liv har jag bakat det jag varit sugen på och det andra har efterfrågat. Utseendet var aldrig en stor grej - som jag tidigare sagt - svenskar vet liksom redan hur en gräddtårta skall se ut. 
Jag bakade naturligtvis så snyggt och så delikat som jag bara kunde, men en svensk äppelpaj ser ju liksom ut som en svensk äppelpaj, om ni vet vad jag menar...? Samma sak med alla våra bakverk. Semlor, kanelbullar, småkakor, kladdkakor, dammsugare, biskvier m.m. Vi vet redan hur de skall se ut och genom sitt utseende vet vi precis hur de skall smaka.

Det kändes alltid som om jag ville mer. Och det var inte förrän jag, i vuxen ålder, plöjde igenom amerikanska och engelska bloggar, tidningar och baksajter som jag insåg att det fanns en hel värld av derkorade bakverk som jag aldrig sett förut, och jag var i himlen!
Jag hade hamnat i en värld där väljer man smak och bakar precis i det format som man själv vill. I cupcakeformat, i tårtformat (och i USA är en tårta i den form man vill att den skall vara; mini, hjärtformad, rektangulär, staplad, oval m.m.), pajformat, långpanneformat, ja - allt man kan tänka sig. Jag såg recept på frosting som kan smaka precis vad man vill - kola, bär, frukt, salt, sött, syrligt. Man kan färga det man vill, i regnbågens alla färger!
Man dekorerar som man vill, och man kan vara hur detaljerad man vill.
Sen finns ju också en hel uppsjö med tillbehör som gör det så himla roligt.

Men för mig är en sak är precis som det alltid har varit. Smaken är viktigast.
Med ett par undantag.
Jag använder mig ofta av amerikanska eller engelska recept, och de är inte lika smaks-fokuserade som vi är.  
Så i början av min cupcake-makar karriär, när jag prövade mig fram och ville få till utseendet, så fick nog smaken stryka lite på foten. I mina första frosting-försök tex. så hade jag alldeles för mycket socker för att jag följde recept till punkt och pricka.

Nu vet jag hur jag skall göra för att få till en fin balans som passar våra smaklökar bättre, men det är sånt man lär sig med tiden. Nu har jag bakat så mycket att nu blir det som jag vill ha det. Oavsett recept.
Ja, oftast, i alla fall...

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar