torsdag 3 februari 2011

Sockerpasta / sugarpaste - inte riktigt min grej

Jag är helt och hållet för att dekorera cupcakes!
Det är ju meningen!
Det är ju så coola, häftiga och underbara små bakelser.

Och jag är helt för att använda sockerpasta om jag tycker att det skall vara detaljarbete som kräver det.
Men sen finns det de som överanvänder det. Så till den milda grad också.

Det är oftast samma personer som tycker att allt på ett bakverk skall vara ätbart, och så gör de någon slags sport i att hitta saker som är "ätbara".
Ja, jag säger "ätbara" med citationstecken för att även om det i teorin skall vara ätbart, så är det mesta på väldigt dekorerade cupcakes, inte så himla ätbart i alla fall.
Vill du äta en klump med stelnad sockerpasta (missta INTE sockerpasta för marsipan, de har absolut ingen likhet med varandra) som har limmats - ja, limmats med "ätbart" lim - fast vid varandra, som är målade med "ätbar" färg och som är uppstadgad med tandpetare eller ståltråd som går rätt igenom bakverket? 

De som dekorerar sina cupcakes med sockerpasta eller sugarpaste, kan ibland gå till överdrift. Lagom är bäst när det gäller sockerpasta - för min del i alla fall. Jag plockar gärna bort några blommor eller så, men inte mer.

Jag är en övertygad frosting-bagare och kan absolut dekorera med både sockerpasta, strössel och plastfigurer - what ever suits me.
Utseendet spelar stor roll.
Men smaken skall absolut komma först, och jag har ingen lust att dra av hela
dekorationen som ett lock, innan jag kan äta den.
Det blir ju som att äta en demolerad bakelse. Inte så roligt!
Då är det nästan bättre att lite snyggt ta av en plastdekoration som håller formen på tallrikskanten.

En del sockerpasta-freaks säger att de visst har frosting i cupcaken, men under sockerpastan... What?! Varför? Och det kan ju inte vara tillnärmelsevis lika mycket som en "riktig" cupcake skall erbjuda.

Många sockerpasta-freaks är jätteduktiga. Otroligt duktiga.
Men varför inte modellera med lera istället?

Här ser ni ett exempel på en sockerpasta-dekorerad cupcake, den är fin men ser inte så aptitretande ut:











Bild lånad från http://www.i-love-cupcakes.com/






Ännu en bild på sockerpasta-överdekorerade cupcakes:











Bild lånad från http://www.cakeschocolates.wordpress.com/





Här är en cupcake med frosting, och den här som är gjord av Martha Stewart, min husgudinna - ser så himla god ut!













Bild lånad från http://www.marthastewart.com/







Och ännu en cupcake med frosting som jag har bakat, en minimuffins vaniljbotten med cream cheese frosting:















:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar