lördag 19 februari 2011

Recept - Kladdkaka med vit choklad och lime-ganache och halloncoulis

Vi skall på melodifestivalmiddag ikväll - ja, en middag hemma hos några vänner där man äter gott och ser på melodifestivalen tillsammans.
:) 
Denna kväll kräva; god middag, god dessert, goda vänner, gott vin, chips & popcorn och ett formulär där man skriver in vilken poäng man ger alla bidrag allt eftersom. Sen krävs en TV där man kan titta på SVT's största musiktävling.
Hur kul som helst. Jag är ett super-melodifestival-fan och älskar nästan allt som har med det att göra. Att ge poäng under programmets gång gör att även den mest inbitne Melodifestival-skeptikern (ja, du Daniel, hahahaha) tycker att det blir roligare och mer underhållande.

Anyways, nu är jag ute och cyklar. Det var ju ett recept på kladdkaka med vit choklad-ganache som smakar lime som jag skulle fram till. Och halloncoulis så klart!

Vi blev ombedda att ta med oss dessert. Så då gör vi det, så klart. Receptet hittade jag på www.kladdkaka.se  men det var ganska så omständigt för att vara kladdkaka. Jag tror dessvärre inte att det var värt det, men jag återkommer efter att vi har ätit den...

Kladdkaka:

Ugn 180 grader

200 g smör
200 g choklad (gärna 70% eller mer)
4 ägg
160 g socker
180 g mjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt

***

Smält smöret och chokladen i en kastrull. Vispa ägg och socker fluffigt i en skål. Blanda och sikta mjöl, bakpulver och salt i en annan skål. Blanda alla ingredienser tillsammans. 
Smörj en rund form med avtagbar kant med smör och pudra med kakao (en del föredrar ströbröd, men det gör man som man vill).
Häll i smeten och grädda i ca 18 minuter. Titta och känn på kakan när det har gått ungefär 14 minuter, så att du håller koll. Kakan kan behöva mer tid i ugnen och den kan behöva mindre tid i ugnen. Den skall vara hyfsat torr i kanterna men geggig i mitten, när den är färdig.
Låt kakan svalna i sin form och ta ut den först när den är helt sval, annars går kakan lätt sönder.















 Mjöl, bakpulver och salt











 Här har jag vänt ner mjölbladningen i vispad, fluffig ägg- och sockersmet.










Här häller jag ner smält choklad och smör i smeten. 



  







 Rör ner försiktigt så att inte volymen i smeten försvinner.


  







Färdigt för att gräddas!


 






 I ugnen!










Kladdkakan är färdig. Den ser god ut!











Så här ser den ut med ganachen på toppen. Jag har skurit av toppen på kakan för att få den jämn.











Dessa tre hallon skall tina och läggas i mitten av kakan tillsammans med några myntablad. Jag serverar med en halloncoulis vid sidan om...
Smaskens va?



:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar