lördag 19 februari 2011

Semlor är gott

Semlor, denna svenska fastlagsbulle som ger oss så mycket njutning.
För visst finns det väldigt lite som kan tävla mot en färsk, fluffig och perfekt utförd semla? En mjuk kardemummadoftande vetebulle, mandelmassa-smet, vispad grädde och ett lock pudrat med florsocker?

Mmmm...






















Förväxla nu inte dessa hemlagade mirakel med butiksköpta... De kan vara helt okej och de kan vara hiskeligt äckliga. Det blir som en roulette, man vet aldrig när nitlotten kommer, so to speak.

Jag gillar att göra mina vetebullar mindre än butikssemlan normalt sett är. Det blir godare och bättre proportioner när man bakar dem hemma.
Sen gröper jag ur varje vetebulle till hälften ungefär och fyller med en smidig smet av mandelmassa och vispad grädde (nä, inga hårda klumpar här inte!), och sen spritsar jag med mjukt vispad grädde. Till sist sockrar jag locket med florsocker.

Traditionellt och ...perfekt i min smak.

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar