måndag 7 februari 2011

Amerikanska pannkakor till frukost - recept.

Jaaa... när man inte bor i centrala Stockholm och äter brunch på Sirap jämt och ständigt nu för tiden, så får man väl göra sin egen lilla lyxfrukost ibland.









































Jag hittade receptet på Tasteline och det är verkligen jättebra.
Det är mycket bättre än de flesta jag har prövat, faktiskt.

Jag gjorde + 2 personer extra (dvs hälften av allt ni ser i receptet, extra).
De få pannkakor som blev över bredde jag med smör och sockrade och smällde ihop som dubbelmackor. Snacka om uppskattat mellanmål senare på dagen! 

Nyttigt? Nä - men lördag är lördag.

Här är Tastelines recept på amerikanska pannkakor för 4 personer:

***

2,5 dl  vetemjöl
2 tsk  bakpulver
0,5 tsk  salt


2 msk  socker
1 st  ägg
2,5 dl  mjölk
2 msk  smör

Tillagning

1. Blanda alla torra ingredienser. Smält smöret och blanda det med ägg och mjölk i en annan skål. Blanda inte för mycket, bara precis så att allt blandas.

2. Stek ca 10 cm stora pannkakor med smör i stekpanna. (fast jag steker helst amerikanska pannkakor utan smör, de blir mer autentiska och faktiskt godare då)

3. Servera dem med färsk frukt eller bär, lönnsirap och eventuellt smör eller vispgrädde.


***

Bon Apétit!
:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar