måndag 7 februari 2011

Slottsstek i helgen!

Vi åt en supergod slottsstek i helgen!
















Steken blev superbra, och såsen blev helt okej, men jag  - geniet - spädde ut den för mycket genom att ha för mycket vätska i grytan som jag kokade steken i.
Naturligtvis hann inte den buljong jag skulle koka ner till såsen reducera tillräckligt innan allt annat var färdigt. Så såsen blev god men lite blaskig. Fasiken!

Synd på en sån god buljong, men otroligt bra att veta att jag aldrig kommer att ta en så stor gryta till en stek igen. Aldrig någonsin. 
TIPS - ta en ganska liten gryta när det står i något recept att du skall täcka steken med vätska. Det skall hellre vara lite trångt i grytan än för mycket rum. Då blir det jättebra och smakerna blir koncentrerade.

Men det - tänkte inte jag på.  Så därför blev det ingen bild på såsen.
Jag serverade med mandelpotatis. The only potatis när man skall äta gott, tycker jag. Ja, förutom färsk potatis, så klart.

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar