torsdag 3 februari 2011

Bulgur istället för ris!

Ingen i vår familj är speciellt förtjusta i ris. Så vi äter bulgur istället.
Men vi äter inte den där krossade varianten som man ofta får i sallader och sånt, utan vi äter hel bulgur.





































Det är väldigt gott och otroligt enkelt att laga. De känns lite rundare och mer intressanta än riskornen. Mycket bättre tuggmotstånd och en godare smak.

Jag har lagat det så många gånger att jag har slutat mäta mängder och sånt. Numera kokar jag bara upp vatten och salt i en kastrull och när det kokar så häller jag i passande mängd bulgur och låter det koka under lock tills det är färdigt, ca 12 - 15 minuter. Sen häller jag av det i en sil. 

Jag vill gärna att mina kolhydrater skall ha ett perfekt tuggmotstånd, men det gör man ju som man vill med!

Risotto är dock en av våra favoriträtter - go figure!

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar