tisdag 1 februari 2011

Mördegskakor till dagis

Jag hade en massa kakdeg kvar i kylen, och föreslog för dottern att vi skulle baka och ta med till dagis när jag hämtade henne (ja... det går lättare att hämta henne om jag mutar henne, hehehehe) en dag.

Vi hem och fixade i ordning allt (när vi stod färdiga med tvättade händer, mjöl, formar och kavlar framför oss) när jag upptäckte att degen nog hade blivit lite ...gammal...
Den kunde vi aboslut inte använda!

Jag insåg direkt att det bara var att krypa till korset och göra en ny deg, utan betänketid. Så det gjorde jag. Men då blev det en betydligt enklare mördeg än den lite mer komplicerade deg jag hade haft i kylen.

Sagt och gjort. Den gjordes och fick vila i en timme. Sen satte vi igång.





















För ovanlighetens skull lät jag henne göra allt. Eller ja... nästan allt. Jag delade upp kakorna i något så när lika stora bitar, men hon fick rulla, gaffla, pensla och ta på pärlsocker helt själv.

Så här såg de ut innan de åkte in i ugnen:
















Och så här såg de ut efteråt:





















Bilden togs på kvällen, när jag kom ihåg att ta...

Dottern var så himla stolt när hon tog med sig dem till dagis och delade ut till alla sina kompisar. Två kakor var fick de. Här är de som blev över:
















...gud så goda de blev.
Mördegskakor = klart undervärderade. Dessutom blev de enormt goda med lite ägg och pärlsocker.

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar