onsdag 16 februari 2011

Recept - godaste gräddtårtan!

Jag gör nästan alltid gräddtårta på samma sätt varje gång.



















Jag får experimentera i det lilla om jag skall försöka ändra på något när det gäller mina gräddtårtor, så att min man nästan inte märker något.

Han är en utpräglad gräddtårte-junkie och tar inte lätt på förändringar när det gäller just dem.

Det här är mitt supergoda och enkela recept och det fungerar lika bra med färdigköpta ingredienser som hemlagade.

















Tårtbotten i tre lager
1 1/2 banan
Liten burk krossad ananas
2 dl kall vaniljkräm (eller vaniljsås)
1 pkt frysta eller färska jordgubbar (eller hallon)
1/2 - 1 dl socker
5 dl vispgrädde


  • Tina hela paketet med jordgubbarna och sockra dem med 1/2 dl socker. Mosa dem med en gaffel.
  • Öppna burken och spa över några skedar av ananas-juicen över den nedersta tårtbotten. Häll ut resten av sockerlagen, krama ur ananasen liksom.
  • Mixa den krossade ananasen tillsammans med 1 dl vaniljkräm med en stavmixer eller köksmaskin för att få den ännu mer finfördelad. 
  • Mosa 1 1/2 bananer med en gaffel. Blanda ner ananas, banan & vaniljkräm i en skål och bre sedan ett generöst lager på den nedersta tårtbotten.
  • Lägg på den mellersta tårtbotten. 
  • Häll ut lite bärsaft från de mosade jordgubbarna på den tomma mellersta tårtbotten i en spiral, och vispa sedan 2 dl grädde. Blanda de sockrade och mosade jordgubbarna med grädden. Sockra gärna mer, men smaka först av, så att det inte blir för sött.
  • Bre ett tjockt lager gräddblandning på den mellersta tårtbotten och lägg den översta tårtbotten som ett lock över allt. 
  • Vispa 3 dl grädde och bre ut över hela tårtan.

Jag dekorerar nästan alltid med frysta blåbär (tinade rinner för mycket), mandarinklyftor i sockerlag (ja, en vana från barndomen) och non-stop på tårtan. Sen har det norska arvet gjort sig påmint för jag vill också dekorera med någon sorts godis också.

Seigmen, supergoda sockrade gelégodisar, är bäst. 




































Och ...när jag bakar en tårta åt någon så gör jag alltid en extra, en som stannar här hemma.

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar