tisdag 15 februari 2011

Dotterns 3-års kalas - prinsesskalas med Mimmi födelsedagstårta

När vår dotter fyllde tre år så gjorde jag en Mimmi-tårta till hennes prinsesskalas. Allt annat var i trå med prinsesstemat, utom tårtan. Nä - det skulle absolut vara en Mimmi-tårta.

Jag visade henne bilder på riktiga prinsesstårtor, för jag var väldigt sugen på att pröva mig på en dock-tårta. Tänk att få göra en sån här tårta:












Bild lånad från www.putitintheoven.com








Nej, detta är en proffessionell bagare som har gjort - I wish it was me though...

När jag visade min dotter bilder på dessa prinsess-tårtor, så gav hon mig en skeptisk blick och sa välmenande (med ett leende på läpparna som tydigt visade att hon tyckte att jag var väldigt rolig som försökte lura henne): 

- "men mamma, det där är ingen tårta, det är ju en docka".

Det spelade ingen roll hur mycket jag än försökte förklara att kjolen var en tårta som man skar upp som en vanlig tårta. Hon bara skrattade och upprepade: "nej, det är ingen tårta mamma - det är en docka".

Så där försvann den idén!
Nä, hon ville istället ha en Mimmitårta. Så då gjorde jag det.
Det var första gången jag jobbade med en oblat.
















Bild med bra ljus!













Bild med lampan släckt...





Tårtan blev gullig, men när jag frostade den hade jag inte en tanke på att frostingen stelnade lite efter en stund, så jag kunde inte korrigera den när det var dags att dekorera.
Alltså blev inte tårtan så symmetrisk och rak som jag ville ha den.
Men ändå. Den blev helt okej.

Jag fick många fina kommentarer om hur tjusig tårtan var och jag blev hemligt stolt och tog åt mig.
Det roligaste av allt var att se min dotters ögon lysa upp som om någon hade tänt en lampa i dem - hon blev så himla glad när jag ställde ner den.

Jag bakade botten själv, och fyllde tårtan med frosting. Idag hade jag fyllt den med någon sorts mousse, mosade bär och kräm, men för att vara första försöket så blev den bra!

Jag dekorerade kanterna med färdigköpt glasyr-gelé (det gula, vita och gröna) - och det rekommenderar jag absolut inte!
De var väldigt svåra att jobba med.
Men jag fick lite bråttom på slutet, köpte dem och det såg ju hyfsat ut.
Köp hellre färger och färga din vanliga frosting!

Här är några bilder från 3-års kalaset för snart två år sedan:







































































:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar