onsdag 9 februari 2011

Glace au four - överallt!

Har ni märkt det? 70-talstrenden gällande mat blir allt starkare.

Nu är det Glace au four som gör sitt intåg i våra kök igen.

Per Morberg gjorde det nyss. Likaså Tina och Leila, och nyligen hittade jag ett recept på Martha Stewarts hemsida. Se hur läckert denna beundransvärda donna har gjort den:













Bild lånad från http://www.marthastewart.com/






Ja, mina vänner.... Glace au four... 
Jag vet inte...

Min mamma gjorde glace au four någon gång när vi var små och jag tyckte inte om det. Men det kan ha att göra med att jag inte gillar smält glass. Jag är inte speciellt förtjust i gräddglass över huvud taget.
Vanligtvis tycker jag att det blir det läbbigt med den gräddiga och fadda smaken som kommer fram när glass smälter eller blir för mjuk.

Don't get me wrong, det finns vissa glass-sorter som är jättegoda. SIA jordgubbsglass, Djurgårds glace Belgisk choklad, m.m., men generellt sett är nog gemene man mer förtjust i glass än vad jag är.

Äh, jag har ingenting emot att pröva glace au four om jag får ett bra recept eller blir bjuden på det. Kan vara spännande att pröva i vuxen ålder.

Jag prövar nog det mesta, och så länge ingen kommer med et nytt "fräscht" recept på Flygande Jacob" så är jag glad. Kyckling, jordnötter är jättegott i någon form av satay - men banan - och grädde??! Banan skall inte vara i mat och absolut inte med curry och gräddsås!
En bra regel är att hålla ananas borta från mat också - förutom på en hawaii-pizza för där får den gärna vara kvar.

...eller - vänta lite - pizza hawaii, det är väl också en 70-tals-relik va?

:) // Ann

1 kommentar: