måndag 28 mars 2011

Recept - kokostoppar, enkelt och supergott!

Jag och dottern bakade kokostoppar på eftermiddagen idag. Det var min absoluta favorit när jag var liten och det har hängt med ända in i vuxen ålder, även fast jag inte är så himla besatt längre.

Chokladbiskvier var också en absolut favorit när jag var liten, men det tycker jag inte är så där jättegott längre faktiskt...

Tillbaka till kokostopparna. Har ni ont om tid, är sugen på något gott och inte har så mycket i varken plånboken eller skåpen hemma?
Baka kokostoppar vet ja'.


Blanda alla ingredienser och häll sedan över det smälta smöret. Blanda noga och ställ in i kylen att vila i ca 15 minuter.








Klicka ut på bakplåtspapper. En del spritsar och andra gör som jag och rullar och formar små koner... Skjuts in i ugnen i ca 15 minuter 180 grader.





Färdiggräddade kokostoppar. Låt svalna i kylen tills de är kalla.







Smält chokladen. Jag gör det alltid i micron. Bryt den bara i små bitar i en djup tallrik och kör med ca en och en halv minuts intervaller och ta ut och rör runt varje gång, tills chokladen har smält.



Redo att spritsas. Jag är ute efter små bergstoppar-effekten.
Man kan ju naturligtvis också bara doppa antingen toppen eller botten om man vill.







Ganska gulliga, if I may say so myself...
Och det kan jag ju.
:)








Ställ in att svalna i kylen på en tallrik och för sedan över dem i en liten låda med lock så att de inte torkar ut.

Här är receptet:

2 ägg
1 dl strösocker
3 tsk vaniljsocker
6 dl kokosflingor
1 lime - saften av den
70 g smör - smält

**

100 gr. 70% choklad. Tex. Lindt.

**

Smält smöret och blanda alla ingredienser noga i en skål. Låt svalna i kylen ca 15 minuter och sätt på ungen på 180 grader, innan du formar dina toppar på bakpappersklädd plåt.
Grädda i ca 15 - 20 minuter. Kokostopparna skall få en gyllene färg men inte bli torra.
Låt dem svalna på galler och sätt in dem i kylen medan du förbereder chokladen. Jag tycker att det är mycket enklare och bättre att smälta chokladen i micron än i vanligt vattenbad.

Bryt chokladen i små bitar i en djup tallrik. Smält chokladen i microvågsugnen i minut-intervaller. Ta ut och rör med en sked så att all choklad får blandas, tills dess att allt har smält.

Ringla, doppa eller spritsa chokladen på de kalla kokostopparna.

ÄT!

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar