lördag 5 mars 2011

Finlandsbåten - Silja Europa. Skepp o'hoy?

Ja, då har vi gjort det! Åkt Finlandsbåt alltså. Det var första gången för oss.
Eller ja… Jag åkte en gång som 19-åring och svor på allt jag hade heligt att ALDRIG mer göra det. Varför då, kan man tycka? Well, jag tyckte att närmare än så här kommer man inte botten i det mänskliga sinnet. Det kulminerade när jag satt utanför en bar när två, minst sagt överförfriskade damer i 45-års åldern kröp (!) förbi mig på heltäckningsmattan på sin väg mot toaletterna. De hade kort-korta kjolar på sig och valkar och celluliter hängde ut över trånga stay up’s. Den ena hann in. Det gjorde inte den andra. Hon kräktes precis utanför (ja, på mattan), vääldigt nära mina skor.
Fy fasiken. Jag var miserabel i 24 timmar och jag höll löftet till mig själv i 18 år.  Alltså, ni skulle inte tro hur många gånger jag har tackat nej till, och nästlat mig ur tjejträffar och konferenser. Nä, Finlandsbåtarna är inte min grej. Har aldrig varit.
Men på sportlovet så ville vi pröva något annorlunda, dra iväg en kort stund på kort varsel. Det var ledigt, lät bra och var billigt och många vänner och bekanta har ju under åren sagt: ”nej, gud - båtarna har förändrats, det är jättebra nu…” I tillägg lät det så fint på deras hemsida.
Så vi slog till.







Silja Europa i all sin prakt vid kajen. Här skulle vi gå på. Klockan var 07.00. Vi gick upp 04.20...





Vi började med frukost i buffén. Till alla er som är oroade över onödigt matförbruk, tillsatser och koldioxidutsläpp? Ät inte här.



Kidsen gillar att äta frukost på hotell och sånt. Då får de ta chokladflingor. Det finns inte en suck i himlen att de får det hemma.




Har ni någonsin sett en socker-inlagd banan? Nu har ni det. I någon form av fruktcocktail-blandning. Det smakade skumt.








Sonen blickar ut över ett istäckt hav, efter att ha ätit sina coco-loops. Det var spännande och vackert att åka igenom Stockholms vinterskrudade skärgård.






Så här fint var det utanför fönstret, mestadelen av dagen.








Silja Line har fokuserat tungt på barnfamiljer där de på webben framhöll sina lekrum med klätterväggar, flertalet pooler med vattenrutschbana, barnteater, familjehytter, TV-spel, barnmenyer, ansiktsmålning m.m. De sa också att det var 21-års gräns och rökförbud. Allt borgade för en trivsam vistelse för en småbarnsfamilj, tyckte vi.
Friskt vågat hälften vunnet tänkte vi nog innerst inne?
Well, det visade sig vara en smula optimistiskt.
Heltäckningsmattorna är kvar. Likaså är den unkna luften, de packade och högljudda människorna, de flagande mässingsdetaljerna, den dåliga maten och den konstant närvarande elektriciteten som gör att man skjuter blixtar på allt och alla man rör. 





Så här ser mattorna ut nuförtiden.






Belysningen är också lika glammig som förr.












...det är säkert mer effektfullt på kvällen än på dagen...









Affärsgatan har dock hottat till sig betydligt sedan jag var ombord för 18 år sedan.





Hello Kitty, Lego och My Littlest Pet Shop - they are all there.



De hade naturligtvis massor av Mumintrollet-grejer - och de är ju väldigt söta. Kolla på dessa Snusmumriken muggar! Jag vet inte vad den söta figuren bredvid heter men hon är bedårande. Jag visste att jag skulle ha köpt dem...





Finsk glass är jättegod!








Nå, hur var det med det barnvänliga skeppet då?
  • Lekrummet och klätterväggen? Well, låt oss säga så här… Lekrummet på McDonalds i Västerås har ett finare och renare lekrum än Östersjöns största passagerarfartyg.
  • Poolen då? Ja, om man tycker att det är okej att låta barnen springa runt mellan folk som sitter och dricker Bacardi & cola i badbrallor, så är väl det en helt okej inrättning. Jag valde att blunda och låta barnen leka. Här hemma hade jag fått total panik, men det var ingen idé. Om jag inte hade tagit en livbåt och velat paddla iland, såklart.
  • Det rökfria skeppet då? Nä inte det heller. Röken är ständigt närvarande i båten för man får faktiskt röka inne i skeppet, tro det eller ej.  Helt sjukt! Och som vi alla vet, så bryr sig inte rök om rökrutor...
  • Hytten? Ja. En A-hytt. Jag vill inte ens veta hur en C-hytt ser ut, efter att ha bott i en A-hytt, om vi säger så. En förfinad version av en fyllecell, som jag kan lova dig har sett sina sjöslag. 
  • 21-årsgränsen? HA! Försök inte lura mig gosse - det är FULLT med folk som inte är en dag över 18 år, och en del misstänker jag vara mycket yngre än så. Hehehehe, man tycker ju att det kanske skulle vägas upp av alla 50-plussare som raglar omkring - men det gör det alltså inte. 

Seriöst alltså, folk går omkring och dricker starköl i korridorer och trappor och är märkbart berusade redan på morgonkvisten.
Det blev i slutänden lite svårt att förklara dekadensen för barnen, som innan vi åkte, trodde att det skulle vara Disneyland till sjöss!
Tyvärr skiner det tydligt igenom (när man är ombord)  att rederiet försöker locka till sig alla sorters gäster - både barnfamiljer och party animals och jag är ledsen att bryta illusionen, men till er på Silja Line; det är en omöjlighet.
Finlandsbåtarna är fortfarande bara en booze-cruise, tro inget annat.
För en del är det en transportsträcka.
Men det är inte, jag upprepar - INTE - en barnvänlig kryssning.
En skådespelerska i Lilla My-outfit just doesn't do it.
Barnfamiljer kräver något helt annat än det ni levererar nu. 
Och i slutänden så tippar jag på att partydjuren också kommer upptäcka att det är pissigt att sitta halvpackad eller bakis i en lunchrestaurang bredvid storögda, mångbefolkade och högljudda barnfamiljer…  
Nä, det blir ingen mer Finlandsbåt för oss, även fast barnen hade det jätteroligt. Nope!

Jag kommer alltså att fortsätta nästla mig ur tjeträffar och konferenser, men denna gång kan jag med handen på hjärtat säga att jag i alla fall har prövat - nyligen.
:) // Ann

2 kommentarer:

  1. Hmm,kjenner igjen veldig mye i dine kommentarer om hvordan det var å väre på en finlandsbåt.Jeg hadde min "möhippa" der,det sier vel en del ;-) Men helt ok familieaktivitet som dere gjorde når dere ikke hadde andre planer.Glad jeg endelig fikk komme "inn" og kommentere!Helt utrolig herlig og lese alle dine innlegg.Fundert på å skrive en bok?! ;-)
    Kos og klem på deg fra den norske grannen!

    SvaraRadera
  2. HEJ gumman! Så kul att du är här! Jo, jag skriver på en bok. Sedan många år tillbaka... Man skulle tro jag hade tid som är "hemmafru" och allt... Men nix. Det krävs lite seriös alone-time för att gå in i författar-modus.

    :)...möhippa på Silja?? Ni hade säkert roligt, trots båten. Precis som vi hade!

    KRAM // Ann

    SvaraRadera