söndag 20 mars 2011

Ballerina - vilken sorts kaka smakar bäst? SMAKSTEST!

Jag har inte koll på småkakorna i butikerna längre. Nya smaker poppar upp som svampar ur jorden nu för tiden.
Ballerina enkom, har fem (5!) olika smaker i vår lilla lokala ICA-butik, och det är tydligen inte alla smaker som finns heller...





Helt galet. Hur kom de dit? När? Jag kommer bara ihåg en enda. Originalet.

Jag känner mig plötsligt mycket gammal...







Ett rejält smakstest kändes som den enda utvägen.
Sagt och gjort!

Jag köpte ett paket av varje av alla de Ballerina-sorterna som fanns i affären.

Sen samlade jag ihop Sonen och några av hans vänner - samt Dottern och Mannen som kom in lite senare efter att ha varit ute och lekt kurragömma - och gjorde ett ytterst vetenskapligt smakstest.

Saft fick agera smaklöksrensare mellan de olika sorterna. Man måste ju behålla skärpan.
:)

Sen körde vi!
















Vi prövade varje kaka var för sig samtidigt och gav sedan poäng till varje kaka, mellan 1 - 5 där 5 är högst och 1 är lägst.

Så här såg resultatet ut efter att alla hade betygssatt sina Ballerinakakor:




Choko
Kladdkaka
Mintchoklad
Pepparkaka
Original, nougat
Sonen
4
5
1
5
3
Kompis E.
5
5 (6)
5
3
3
Kompis V.
5
5 (6)
4
4
3
Dottern
1
5
0
5 (6)
3
Mannen
4
5
1
3
4






Totalpoäng
19
25 (27)
11
20 (21)
16




Så här ser testresultatet ut i list-form och överlägsen vinnare blev:





1) KLADDKAKA

2) PEPPARKAKA
3) CHOKO
4) ORIGINAL NOUGAT
5) MINTCHOKLAD








Några härliga kommentarer, som kom under testets gång:

"Nä fy, mint!" - "Oh yes, mint!" - "Chokladen i mitten är godast" - "Den var jätteäcklig" - "Mummms!" - "Åh, den här har jag sett på reklamen, den skall man doppa i mjölk..." - "Smakar som en helt vanlig kaka faktiskt" - "Skall den se ut så här?".


Min favorit?
Pepparkakan.
Ingen över och ingen under. De andra är inte så goda, tycker jag. Därför var jag inte med. Jag satt och mumsade på pepparkaksbellerinorna istället.


:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar