lördag 19 mars 2011

Recept - Chokladmuffins med olivolja

Här är mitt favoritrecept på chokladmuffins. Om ni prövar, så tror jag inte att ni kommer att vilja återvända till andra chokladmuffinsrecept. Det är ett amerikanskt recept som jag har ändrat och lagt till så att det skall passa ...mig. :) 

Jag har prövat att baka muffins efter många recept, och detta är (enligt mig) världens enklaste och godaste muffinsrecept med choklad.


20 muffins

4 dl
vetemjöl

2 dl socker
4 tsk
bakpulver
4 tsk
vaniljsock.
2 krm salt
1 ½  dl
kakao(gärna Valrhona)
1
ägg
3 dl mjölk
1 dl olja


Sätt ugnen på 175°C. Blanda samman mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao i en skål. Rör om och blanda väl. I en annan skål vispar du ihop ägg, mjölk och olja i ca 1 min med elvisp. Rör ner äggvispet i mjölblandningen. Rör till en jämn smet. Fyll formarna 3/4,  lite mer än hälften. Grädda ca 12 - 15 min i mitten av ugnen.


















:) // Ann

2 kommentarer:

  1. Hej! Ser riktigt goda ut! Vad använder du för olja? Olivolja, rapsolja...?
    Mvh Susanne

    SvaraRadera
  2. Hej Susanne,
    Jag använde olivolja, och det blev väldigt gott.
    Mvh // Ann

    SvaraRadera