onsdag 23 mars 2011

Kokböcker - vilken skall man välja?

Nej, det är inte så svårt egentligen. Jag har nämligen min klara uppfattning gällande kokböcker. Den baserar sig på ungefär samma filosofi jag har gällande bilar... - go figure?
Ungefär så här: det är finfint med glassiga, nya och häftiga vrålåk i miljonkronorsklassen, med vita skinnsäten och träpanel. Men en liten rostig och gammal Fiat tar dig också dit du vill.

Kokböcker som utgivits av en trend-kock eller en kokbok inom en viss genre, ser jag som inspiration. De gör vardagen lite roligare men resulterar fortfarande banalt nog bara i en middag på mitt bord. Hur häftiga och stajlade de än är, så kan recepten - om jag känner mig inspirerad nog - till hälften, hamna på våra tallrikar.

Min stora kärlek går till de riktiga arbetshästarna istället. Såna här kokböcker klarar jag min inte utan.







Hehehe, jag önskar att ni kunde se hur tummad den är, hur sliten den är. Vissa sidor är mer använda än andra och pannkaks-recept-sidan slår nästan upp sig själv när jag håller i boken.










Här ser man hur man skall göra, inte vad man skall göra - och sånt gillar jag.
Dilkött? - check! Kalops? - check! Quiche? - check! Äppelpaj? - check!
Man måste kunna grunderna innan man leker för mycket. Och det tycker jag att man alltid blir påmind om i dessa böcker.

En sak jag inte riktigt kan komma över: de dåliga vardags-mattipsen som man finner i typ veckotidningar, kvällstidningsbilagor eller diverse kundtidningar. Vem i hela fridens namn vill pröva att laga typ broccoli-mos med ananas-gratinerad fjärilskotlett med persiljesås där allt är gjort i samma gryta??? Är det inte bättre att försöka laga något från grunden så att man vet hur matlagning funkar innan man börjar blanda allt och med udda smaker?
-Jo Ann, det är det. Du är ett geni.
...tackar, det visste jag väl...

Sen har jag en hel del inspirationsböcker också. Inte allt för många, det är ingen idé, för jag använder inte ens hälften. Men det är roligt att läsa och en del gillar jag mer än andra.

Mitt receptboksskåp:

















Inte speciellt flashigt va? Men det finns faktiskt några skatter där inne. Jag skall visa er mina andra favoriter vid något annat tillfälle. Och framför allt de jag ALDRIG använder.

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar