måndag 29 augusti 2011

Saknar - Tine Lettrömme








Bild lånad från www.tine.no






Vill först be om ursäkt för att jag inte har det norska ö'et på mitt tangentbord. Det ser gräsligt ut att skriva norska med svenska bokstäver... men vill jag skriva något om norska produkter, och det vill jag, så måste jag ibland.
Sorry, sorry, sorry!!

Tine, är den norska motsvarigheten till Arla. Nästan alla produkter i basutbudet är likartade; lättmjölk, mellanmjölk, fet mjölk, creme fraiche, lätt creme fraiche, kesella, keso, smör, ost m.m.

Men - i Norge har de något som heter "römme" där vi har det som heter "gräddfil".

Människan (läs; jag) måste vara helt kokos... När jag var i Norge saknade jag svensk hederlig gräddfil, och nu när jag är i Sverige så saknar jag go och norsk römme.

Den är jättegod och syrlig. Minst två snäpp syrligare än gräddfil och mer rinnande, och eftersom den har 18% fetthalt där gräddfilen bara har 12%, så är den lite mer användningsbar i matlagning.

Kan vi inte bara göra så här:
Arla tar in lettrömme och Tine tar in gräddfil??
Det hade varit så himla bra!

:) // Ann

2 kommentarer:

  1. ja det gör jag med.. jag vill ha römme och kesam!

    SvaraRadera
  2. Aha! En fellow norwegian? Så roligt!
    :)
    Var, när?
    Oslo mellan 2000 - 2008.

    :) // Ann

    SvaraRadera