onsdag 17 augusti 2011

Recept - Rödbetor och getost, en riktigt bra kombo.















Titta vad jag köpte idag!
Lovely va?

Jag brukar skrubba dem helt rena, och skära av både blast och tipp.
Sen brukar jag halva eller kvarta dem, beroende på hur god tid jag har på mig att laga till dem.
I en skål ringlar jag sedan olivolja, häller i lite socker, salt och peppar och blandar runt.
Sen häller jag ner de skurna och tvättade rödbetorna och rör runt ordentligt tills alla bitar är inoljade.
Sen häller jag upp på en smord (eller med bakplåtspapper) plåt och ställer in i ugnen på ca 200 grader.

Jag kommer inte ihåg hur lång tid det brukar ta, kanske 15 - 20 minuter?
I vilket fall som helst så skall rödbetan vara helt mjuk och du skall kunna sticka in en potatissticka i den, utan problem, när den är färdig.
Ta ut rödbetorna och skär upp chevre / getost i passande storlek. Lägg bitarna ovanpå de varma rödbetorna. Ringla honung över och toppa gärna med en valnöt.

Voilà!
Pure heaven! 
Fungerar väldigt bra som sidorätt till tex. helgrillad fläskfilé, en helstekt kyckling, lammfärsbullar eller för sig själv, som tilltugg till ett glas gott rött vin.

:) // Ann 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar