måndag 22 augusti 2011

Läsk - mycket mer än bara Coca Cola och Fanta.













Berka Bus - blåbärsläsk!!







Jag vet... det är barnsligt, men jag blir som en unge när jag ser annorlunda och roliga drycker. 
Det är verkligen svårt för mig att gå förbi Krusbärsläsk, Trocadero, Smultronläsk, Mor Almas Plommonbrus och sånt, utan att köpa dem... Vet inte vad det beror på.
Förmodligen någon sorts trauma i barndomen, who knows?

När vi var ute på kanot-tur på Härjarö härom veckan, så åkte vi förbi en Tempo butik i Grillby. (Tempo... dog inte de på 80-talet?) och passade på att smita in för att handla middag på vägen hem.
Vi kom in i vääärldens gulligaste och superfräscha butik.
Var tvungen att säga det till damen i charkdisken, att de hade en sån fin och fräsch butik. Sen kunde jag inte låta bli att fråga "Tempo?", och damen förklarade att Tempo en del av den kedjan som har Vi affärerna.

Hjärnan vaknar till när jag ser andra produkter än det dagliga utbudet man får i en stor ICA eller Coop, som dessvärre ser ut precis som Proctor & Gamble, Orkla och andra leverantörer vill att det skall se ut. Heinz till höger, Slotts till vänster, Barilla och Zeta och deras kompletta sortiment... Been there, done that, prövat allt.... Blir så sömnig... Orkar inte hålla ögonen öppna längre... Lipton, Polarbröd....Zzz... L'oreal... Zzzzzzz...

Fokus Ann, fokus. Läsk? Remember?

Och till min förtjusning så såg jag att istället för att ha läskhylla bestående av det gamla vanliga Coca Cola, Fanta, Sprite etc, så hade denna bedårande Tempo butik både krusbärsläsk, olika monsterläsker (inkl. Berka Bus med blåbärssmak som ni ser på bilderna), söta läsker, sura läsker, gammeldags läsker med plommonsmak och ...ja, jag blev bara så himla glad.
Köpte Krusbärsläsk och Berka Bus (till ungarnas förtjusning) denna gång.





















...ja, av den blå färgen att döma så är det, precis som i Cola, massor av färgämnen och tillsatser. Men who cares... Berka Bus var så gullig och god att det struntar jag totalt i!

...Krusbärsläsken?
Jag minns att den var god, och smakade krusbär...men jag hann egentligen bara smutta lite innan Mannen drack upp den.

:) // Ann 

2 kommentarer:

  1. Själv tycker jag den smackar bättre än cola och fanta :D brukar alltid köpa en stor flaska när jag handlar mat för hemmet min man brukar alltid tycka att jag är lite barnslig, krusbär är också god men inte lika god som blåbär såklart :)

    SvaraRadera
  2. Ja! Håller helt med. Läsk är roligt.
    Kul att det finns fler.
    Vi måste ju fortsätta köpa våra krusbärs- och blåbärsläsker, så att inte Cola tar över världen.
    ...wait...
    Jädrans vad vi måste köpa, i så fall.

    :) // Ann

    SvaraRadera