måndag 22 augusti 2011

Laduree - berömt konditori, är bara förnamnet...















Laduree måste vara alla bakintresserade män och kvinnors ultimata dröm.
De levererar sina mästerverk till de finaste hotellen (bla. George V) och varuhusen (bla. Harrod's) i världen.
För mig är det mer än bara bakverken, det är totalupplevelsen och kreativiteten. Ja, Laduree utstrålar en passion som gränsar till vansinne när det gäller smak och konsistens på sina bakverk. 
Det gillar jag.



De ligger mitt i Paris! Och ja, det är kö för att ens komma in och handla... Get it? Det finns fler som mig, alltså...!

Man står i kö och kommer sedan fram till disken där man får en egen expedit som hjälper en. Mycket snobbiga expediter skall tilläggas. Men what the heck - it's Paris! :)







De har egen stöpt choklad, egna tryfflar, egna chokladdoppade nötter/frukter/you name it...
De har också egen champagne.


Baren som finns i ett angränsande rum serverar tex. gåslever, rysk kaviar med blinier, hummer gaspacho soppa, tryffelomeletter - ja, ni förstår va? De har också en makron-take away-meny.


De har sina egna FANTASTISKT utformade kartonger.
Kolla! Seriöst alltså!











...ännu en kartong. 









En av våra påsar. Jag har fortfarande kvar ett par... Jag förmår mig inte att kasta dem. Fina va?








En liten del av deras bakelse-urval. Jag blev strängt tillsagd att jag inte fick ta kort där inne, precis efter att jag hann fyra av denna bild. :)
Detta är en av de bakelser vi köpte. Den var en av de dyraste i butiken, kostade 100 kronor, och värd varenda liten krona. Det är det sjukaste jag någonsin har smakat. Det är det godaste bakverk jag någonsin avnjutit. Grädden smakade som rosor luktar, inuti finns en hallonkräm och en mandelkräm...glasyr som smakar hallon och rosor kombinerat, också den absolut godaste och frasiga smördeg jag smakat. Bollarna är små petit chouxer med mandelkräm inuti...
Men shit alltså. Shit, shit, shit - så gott.






Swish, så fanns den inte mer...

Lugn - jag åt inte upp hela själv (fast jag lätt hade kunnat...). Nä, vi delade så fint allt på fyra så att alla fick smaka allt. *suck*




Min mans favorit. Den var också god. Jättegod. 
Hallon, hallon, hallon och en hint av rosor i glasyren.






Ladurees berömda citron tarte.



Konditorerna kan verkligen sin sak i Frankrike... Den här citronkrämen är galet god. Syrlig, söt och sammetslen.
Vi avslutade vårt söt-frosseri med makroner (den storlek på makroner som vi är vana vid, kallas för små makroner i Frankrike. Den normala storleken för fransmän är ungefär som en kvinnas handflata, oh la la).




Vi stod i kö ca 50 minuter för att komma fram till vår expedit. Det var värt både varenda krona och varenda minut.

Men - vi blev faktiskt lite smått brydda när vi dagen efter gick runt och strosade på Rive Gauche, i det 7:e arrondissementet St. Germain, och såg ytterligare en Laduree-butik som vi (läs; jag) inte visste fanns. 

Ingen kö alls...

Mannen sneglade på mig med en menande blick.

:) // Ann


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar