måndag 15 augusti 2011

Jordgubbar - tips på vad man kan göra med dem.









Hemgjord jorgubbsglass, utan glassmaskin.




Jordgubbar måste vara naturens sätt att visa oss människor att den är smartare än oss.
Det är precis som om den säger "sega råttor i all ära, men jag har något som är otroligt nyttigt, ljuvligt gott, enkelt att plocka och som både luktar, ser och smakar fantastiskt - slå den om ni kan".
...och det kan vi ju inte.
Vi kan bara njuta.

Jag hade 5 kg jordgubbar framför mig när vi kom hem från vår självplockningstur till Ulvagubben, och som ni helt säkert också vet så är kanske inte färska jordgubbar de mest hållbara av frukter och bär. Så det var bara att kavla upp ärmarna och gnugga geniknölarna.
What to do?

Jo, jag gjorde glass (utan glassmaskin) som ni ser på bilden överst.
Sen blev det jordgubbskräm, vilket kan vara den mest underskattade och bortglömda rätten någonsin. Men jordgubbskräm är galet gott.
Till sist gjorde jag kallrörd jordgubbssylt som vi serverade med nystekta pannkakor och vispad grädde. 









Jordgubbskräm.












Kallrörd jordgubbssylt.





Tror ni familjen gillade detta?
Hahahahaha!

Det bästa är att detta kan man enkelt göra året runt, för frysta jordgubbar funkar också finfint.
Recepten på dessa tre härliga jordgubbsrätter kommer i separata inlägg, lite senare.

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar