måndag 3 januari 2011

Gott nytt år!!

Vaknade på nyårsdagen, pigg som en lärka.
Eller ja... inte kanske så himlans pigg, vi var uppe ganska sent, men helt utan den typiska huvudvärken som annars brukar lägga sig som en dyster dimma över skallen. Det blev inte en droppe alkohol.. eller nja, där ljög jag. Jag och Mannen skålade i engelsk cider i champagneglas ute i snöstormen, när klockan slog tolv. Shit så det snöade! Vi var lite sjuka, så vi gick inte på den nyårsfest vi var bjudna på.





















Lalalalala, ni behöver inte säga något! Jag vet. Cider!
Men har man migrän och klarar att vara uppe, så tar jag hellre en sipp cider vid tolvslaget än knäcker en hel flaska skumpa. Det är respektlöst mot drycken och jag vägrar att öppna en flaska om jag inte kan njuta av den. För njuta av champagne - det gör jag! Så det fick bli engelsk cider. Men det gick precis lika bra, och jag tog tre klunkar. Sorgligt men sant.

Jo, jag fixade att laga god mat. Väldigt god mat!

Förrätt:          Cognacsdoftande hummersoppa
Huvudrätt:      Oxfilé med trattkantarellsås och hasselbackspotatis med vitlök och varma tomater
Dessert:         Vaniljglass, bär och chokladsås

Jag tog bilder, men de blev deprimerande dåliga. Seriöst alltså. Ljuset var så dåligt att ... nä, jag kan bara inte lägga ut dem. Middagen var så sjukt god och att se de förfärliga bilderna, skulle bara... ja, ni förstår.

Här är kidsen på köksbänken vid köksfönstret klockan 21.00 på nyårsafton. Det var några grannar som smällde raketer utanför huset och barnen satt och oh'ade och ah'ade i flera minuter.





















Jag har inga direkta nyårslöften till mig själv. Det funkar ju fasiken aldrig. Men jag har en "att-göra-lista", och det är tre saker som skall göras i år:
  • Jag skall baka mer.
  • Jag skall banne mig få tillbaka min gamla kropp, och den här gamla mamma-kroppen skall nu efter fem låååånga år, äntligen slängas ut.
  • Jag skall börja måla igen. 
Och nu har jag sagt det ut i cyberrymden - så nu kan jag inte ta tillbaks det.
:)

På nyårsdagen bakade jag. Här är resultatet. Vaniljcupcakes med chokladkross (Valrhona, mums!) och hallonfyllning med hallon- och vit choklad frosting. De var mäkta populära!















En till, pre-hallon:














:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar