måndag 3 januari 2011

Ett hjärta av pepparkaksdeg...

Här i huset blir det inte jul om det inte finns ett stort familje-pepparkakshjärta.

Så här såg det ut innan jag dekorerade det. Hjärtat blev alldeles för tjockt (jag tänkte att det håller ihop bättre eftersom det är så himla stort) så jag tänkte att nu gick det åt helsefyr, men det funkade i alla fall när det väl svalnade.































I år glömde jag till och med bort att göra ett pepparkakshus för att jag prioriterade hjärtat, och förra året köpte jag ett färdigt (jo!) pepparkakshus som bara var att limma ihop. Med andra ord så är inte pepparkakshus så viktigt för mig. Men pepparkakhjärtat skall göras ordentligt.
Konstigt det där, att man omedvetet eller medvetet skapar sina egna traditioner. Jag tror att mina kids skulle bli mäkta förvånade om det inte hängde ett pepparkakshjärta i vardagsrumsfönstret nästa jul.

Här är förra årets hjärta:
















Då använde jag en kristyr som var hård och blev jättefin när jag spritsade.I år valde jag att göra en godare kristyr, och därmed blev den också lite lösare i konsistensen.

Hjärtat blev ganska fint i år också, och mycket godare än förra året.
Så - smak före form, any day.

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar