torsdag 20 januari 2011

Dekorerade kakor a la Ann. Del 1.

Nu skall jag pröva.
Att dekorera kakor.

Det är inte lätt, skall ni veta. Speciellt inte eftersom jag skall pröva att "dränka" dem. Det betyder att jag måste ha glasyr/kristyr i många olika färger och olika konsistenser. Först skall man spritsa en yttre linje runt kakan, som man senare häller glasyr/kristyr i och därmed dränker kakan. När allt har stelnat (minst ett dygn senare), så fortsätter man att spritsa motivet eller mönstret man vill ha. Sedan skall allt stelna i minst ett dygn till.

Det är inget snabbt projekt direkt, men jag hoppas att det är värt det!

Glasyren/kristyren får inte vara för tjock eller för tunn och inte för sockrig, och ... ja, ni fattar.
Man kan ju dekorera kakorna genom att "bara" spritsa det mönster man vill ha utan att dränka dem först, så jag skall pröva bägge sätten för att se vilket som är finast, enklast & godast.

Men först måste man börja med att baka några goda kavlade kakor, så det gjorde jag alldeles nyss.
De blev jättegoda.








Först vispade jag smör och socker ordentligt och efter det hade jag i en drös med ägg, äggulor, vaniljsocker och mjölk.














Jag vägde och siktade mjölet, saltet och bakpulvret ned i smör/äggblandningen. När man håller på att konvertera utländska recept så är en bra köksvåg oumbärlig!











Sen blandade jag i mjölblandningen och arbetade snabbt ihop degen.








Jag rullade sedan ut (man kan platta till den också) för att den skulle hinna sätta sig och svalna. Jag lindade in den i plastfolie (för att inte torka ut degen) och la den i kylen i 75 minuter. Minst en timme.










Sen kavlade jag ut degen på bakplåtspapper med pyttelite mjöl på kavel och degen.















Sen valde jag formar. Eftersom pepparkaksformarna låg närmast till hands så blev det stjärnor...









...och blommor.













Sen skjutsade jag in dem i ugnen! 180 grader i ca
6 - 8 minuter.










Färdiga! För idag, alltså.

















Så här ser alltså kakorna ut innan jag skall dekorera dem i morgon.

Spännande va?!

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar