måndag 16 maj 2011

Recept - Kärleksmums med kokos och glasyr















Kära cupcake-vänner,
Idag bjuds det på någonting som de flesta gillar. Kärt barn har många namn och det kallas ibland mockarutor, ibland snoddas, chokladrutor och oftast kärleksmums.


Jag bakade efter Leila Lindholms kärleksmums recept, men valde bort hennes glasyr. Den liknade nämligen mer en ganache, och ...jag som älskar ganache, ville ändå ha den mer traditionella och barnsligt goda sockerglasyren som jag tycker hör till.

Denna kaka skulle ges till föräldrar och barn på dagis efter att vi föräldrar gjort en insats på en "hjälpa-till-dag". Vad passade väl bättre då än en stor plåt med kärleksmums?
Jo, kladdkaka kanske, men det tog Annika hand om (Annika driver den fina bloggen Liten Kaka Lycklig och vi har barn på samma avdelning, och är dessutom föräldrarådsrepresentanter tillsammans) och kom med två finfina sådana.
Både barn och föräldrar var vääääldigt tacksamma för allt det goda, skall tilläggas.





God chokladsmet. 









Jag smorde långpannan med smör innan jag la på smörpapper (man får skarva med småbitar för att kunna täcka allt). smörpappret fastnar i smöret så att allt hålls på plats och ger en superfint formad kaka.







 Nygräddad... doftar underbart!!











 Så här såg det ut efter jag hade försökt glasera med dubbel sats. Det räckte inte så långt även fast jag (som ni säkert ser) försökte strecha glasyren...



 




Med fyrdubbel sats blev det precis så fint och tjockt som det skulle bli, eller vad tycker ni?










Oh, så gott det blev! Men nästa gång kommer jag att göra en annan chokladbotten än Leilas recept. Den blev helt enkelt för torr (men god) och jag vill att mina sockerbottnar skall vara saftigare.

Recept Kärleksmums (Leila Lindholms recept)
  • 5 ägg
  • 4 dl socker
  • 4,5 dl vetemjöl
  • 3 tsk bakpulver
  • 5 msk kakao
  • 300 g smör
  • 2 dl vatten
  • 200 g choklad bruten i bitar (jag skippade detta)
Sätt ugnen på 200 grader (varmluft). vispa ägg och socker fluffigt. Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål. Sikta ner den torra blandningen i äggsmeten och vänd ihop det försiktigt. Smält smöret och blanda med vattnet och rör ner allt i smeten.
Klä en plåt med papper och häll i smeten. Hacka chokladen och stör över smeten. Grädda kakan ca 15 minuter (den får inte bli torr). Testa med en sticka.
Låt svalna.

Glasyr med kaffe och kakao (från Tasteline men ändrat av mig)
  • 200 g smör
  • 1 dl starkt kaffe (funkar jättebra med Nescafe)
  • 3 - 4 msk kakao
  • 12 dl florsocker
  • kokosflingor

Smält smöret, stäng av värmen på plattan. Rör ner alla övriga ingredienser och rör runt ordentligt i några minuter och ställ då tillbaka kastrullen på den avstängda plattan så att det värms litegrann, så att sockret löses upp och bildar en fin len glasyr. Smaka av och ha i mer kaffe eller mer kakao, beroende på hur stark/svag smak du vill ha. Det blir riktigt gott om det smakar ordentligt med kaffe.
Häll glasyren över den kalla chokladkakan och bred ut den med en spatel eller stor sked, ända ut i kanterna utan att den rinner över. 
Strö över kokos innan glasyren har stelnat helt, så att den fastnar.
Jag använder mig av mycket kokos (kokosfreak...!!) men det är ju en smaksak.

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar