måndag 2 maj 2011

Kungliga bröllopstårtor genom tiderna.

Vi fortsätter på det fantastiska temat "kungliga bröllopstårtor" ett tag till, tycker jag.
:)

Jag är helt säker på att varenda en av dessa tårtor smakar fantastiskt, oavsett hur de ser ut, annars borde någon chefskonditors huvud ha rullat... Och mig veteligen har inga huvuden rullat sedan Towern slutade med sånt?


Victoria & Daniel

Vi börjar med Kronprinsessan Victoria och Prins Daniels bröllopstårta från fjolårets storslagna bröllop.





















Gäääsp... Nej, men seriöst alltså, detta är ett antiklimax. Den är inte ful, det är inte det. Bara så tråkig. Väldigt lagom. Och ett kronprinsess-bröllop är ju allt annat än lagom, eller hur? Sen är det ju dessa monster-torn som blir väldigt opropertioneliga. Jag gillar det svagt gula och det svagt blå i blomsterdekorationerna, för att hedra den svenska flaggan, men jag är helt säker på att Sveriges bästa konditorer kan bättre än så här.


Haakon & Mette-Marit

Sen kommer den norska kronprins bröllopstårtan som Kronprinsessan Mette-Marit och Kronprins Haakon valde.





















Den är ju egentligen ganska konstig med den stora plattan som ligger överst på varje tårtlager, det ser mer ut som fina askar som är staplade på varandra än som tårtor. Men den är otroligt välarbetad med härliga sockerarbeten på sidorna, de ljusgula inslagen och till sist det lysande genidraget att ha på de typiskt norska drakhuvudena som man ofta finner på vikingaskepp, husgavlar och annat norskt som inte redan dekorerats med troll... Om ändå Victoria och Daniel hade slängt in en och annan dalahäst.


Frederik & Mary

Vi går vidare till vårt andra grannland.
Här är det danska kronprinsoparet Mary och Frederiks tårta:















Kronprinsessan Mary har ju ett fantastiskt stilsinne, och hon har fått in en hel del småsaker som känns som henne -  men jag kommer inte ifrån att detta måste vara en kompromiss mellan typiskt nordiskt kungahus och trendskapande prinsessa. Jag gillar verkligen de härliga kungakronorna i mitten  och färgen är ju identisk med färgen på Marys klänning. Men de där ...eh, sakerna(?) som sticker ut från hörnen? De kritvita pelarna i kontrast till tårtorna?
Jag tror inte att Mary hade valt en likadan tårta om hon hade fått välja idag.


Letizia & Felipe

Raskt vidare till Spanien och Kronprinsessa Letizia och Kronprins Felipe:





















What? Är detta verkligen en bröllopstårta? Det ser ut som något man skulle kunna ha köpt till kommunhuset i Bålsta när kommunalrådet skulle firas av för att gå i pension. Nä, jag gillar inte varken färgen, formen, dekorationerna eller designen. Hoppas för deras skull att den var jättegod. Jättegod alltså!!


Maxima & Willem-Alexander


Vi vänder oss istället mot det roliga och frispråkiga kungahuset i Holland där Kronpinsessa Máxima och Kronprins Willem-Alexander och där ser bröllopstårtan ut så här:















Tittar man nära så ser man att den är ganska intrikat och välarbetad. Men jag kan inte låta bli att tänka på en fontän när jag ser den. Mittkonsollerna är för tjocka och opropertionerliga jämfört med storleken på själva tårtorna. Sen är färgen på dekorationerna som löper runt tårtorna väldigt mättad och kanske inte så smickrande.
Denna tårta är alldeles för enkel och inte speciellt snygg. Men när det är sagt så titta gärna en extra gång på Maxima och Willem - det är så alla borde ha det på sitt bröllop. De ser ut att ha det fantastiskt roligt tillsammans och det ser faktiskt ut som om båda gillar tårta!  


Märtha-Louise & Ari


Då flyger vi tillbaka till Norge. Prinsessan Märta-Louise och hennes man Ari Behn... (jag skall försöka att inte kommentera dessa två nut-cases, utan bara fokusera på tårtan... jag SKA försöka.. jag ska...)






















Jag gillar själva uppställningen. Det är fint gjort. Men själva dekorationerna? Nej. Hudfärgad sockerpasta som är draperad på ett ganska så amatörmässigt sätt (läs: inte snyggt), rosetter, fjärilar som kommer ur ett snapsglas och massor med blommor och blad i olika färger, placerade i mitten av tårtan. Nä - denna tårta ser lika underlig ut som både herr och fru prinsessa är till vardags. Detta ser i slutänden ut som en ganska dyr doptårta och inte en kunglig bröllopstårta.

**

Grace Kelly & Ranier

Jag kan inte låta bli att visa er Prins Rainier och Grace Kellys bröllopstårta också. Inte för någon annan anledning än att den är vacker, rolig, välproportionelig och alldeles fantastisk. Och så vet vi ju redan att Catherine Middelton sneglade på Grace Kelly gällande sitt bröllopsklänningsval. Och följdaktligen måste vi ju också konstatera att det verkade som om hon också tittade på Grace val av tårtdesign också.





















:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar