torsdag 10 november 2011

Cake Pops - recept på jättegoda, och beskrivning på hur man gör / lagar dem.














Vill ni pröva något gott i helgen? Då är det läge att baka cake pops.

Jag har ett super-recept och får många höjda ögonbryn riktade mot mig när de som smakar, blir överraskade över hur gott dessa små läckerbitar smakar.

Recept och länk: http://galenicupcakes.blogspot.com/2011/09/recept-cake-pops-hur-man-bakar-dem-del.html.
Jag gjorde cake pops'en ni ser ovan enligt detta recept.

Jag rullade pingisstora bollar som jag lät stå i kylen över natten och dagen efter, när det var dags att dekorera dem så skar jag dem itu.
Det blir fler och man behöver ju egentligen inte större cake pops än så.
Hehehehe, eller ja... man vill - men man behöver inte.

Sen la jag dem med den platta sidan nedåt och satte en klubbpinne i mitten, och efter att ha låtit dem spendera en halvtimme i kylen så täckte jag dem med ett tjockt lager smält choklad.

OBS:
Gör man halva Cake Pops som jag gjorde här, så sitter de lite lösare på klubb-pinnen innan chokladen har hunnit stelna och fixera (det finns ju inte lika mycket massa att balansera på pinnen), så var lätt på handen och doppa dem inte
Håll istället kak-klubban över ett glas med smält kall choklad och ös chokladen över de halva kakbollarna med en tesked. Täck undersidan också.
Det blir inte lika snyggt och jämnt resultat som när man doppar - men vill man ha halva Cake Pops så sitter de i alla fall fast. Efter ett tag har man fått in själva knycken på det också.

När du har täckt kak-klubban med choklad så sätter du omedelbart ner den i en liten skål med nonpareils (i valfri färg) och vrider lite på den, för att få upp sockerkulorna på sidorna av själva Cake Pop'en. Ställ sedan på en tallrik för att stelna.















Jag använde mig av både enfärgade vita och vita + guldfärgade nonpareils. Båda blev fina, men de med guldkulorna blev mer tredimensionella och därmed, i mitt tycke också lite finare.







Snyggt va?







Och gott.














Sätt gärna in klubborna i kylen, över natten, utan att täcka dem.
Chokladen tacklar det till 100% och de blir inte torra eftersom chokladen täcker kakbollen helt.

Jo, just det - chokladen jag använde var den mörka chokladen från IKEA.
Otroligt prisvärd, på gränsen till löjligt.
Jag provköpte nämligen tre stycken förra veckan, och detta var första gången jag använde den. 
Den var överraskande god.
Kanske lite väl tjock i konsistensen och var kanske också lite väl svårjobbad. Finliret gick bort, så att säga. 
Men det blev ju så himla gott att det spelade ingen roll efteråt.
Bitterheten i chokladen gick väldigt fint ihop med själva kaksmeten, och strösslet (nonpareils) gav ett extra lyft åt Cake Pops'arna i form av ett härligt tuggmotstånd.

De har förtjänat en självklar plats på kakbordet, dessa små godingar.
Pröva själv? Du kommer inte att ångra dig. 
Väldigt lyckat, om jag får säga det själv.

:) // Ann

2 kommentarer:

  1. Dom såg smarriga ut! Är du nöjd med kaffemaskinen? kram linda

    SvaraRadera
  2. Hejsan svejsan,

    Detta är en mycket märklig historia, men jag har inte packat upp den än. Vi tar den till jul.
    ...don't ask. Det har med barnen och en felsägning från mig att göra som naturligtvis involverar julklappar.
    :)

    Jag är superspänd och glädjer mig massor. Kanske man skall göra så med alla inköp... Vänta i tre månader? Njae...

    Hoppas allt är bra med dig och din familj och att ni får en alldeles fantastisk fredag.

    SvaraRadera