onsdag 9 november 2011

Tårta - piratskepp för sjörövare på barnkalaset?















Nu är piratskeppstårtan färdig.

Barnen blev jätteglada - och när barn är glada, så blir vuxna också glada.

Det var roligt att baka med en Nordic Ware form. De är så detaljerade att det nästan är synd att dekorera dem, men jag är dekoreringsfreak, så då blev det så i alla fall.

Jag använde kristyr med citronsmak i olika färger för att fylla i detaljer på själva skeppet och jag använde blåfärgad frosting med vit choklad, som hav.


Nordic Ware har fina recept på sin hemsida, och jag följde kokoskakans recept till punkt och pricka. Bra för de har ju de måttenheter som passar perfekt i deras formar.





Man penslar formen med rumsvarmt smör enligt anvisningarna. Jag använde tops också, för att komma in i alla håligheter.





Man bör använda mjöl istället för ströbröd. Då syns detaljerna bättre. Så här såg min färdigbröade (eller mjölade) form ut.




Man måste få ner smeten ordentligt i alla krokar och vrår. Skaka och pressa ner den tjocka smeten.





Man skall dra upp smeten på kanterna så att den gräddas mer jämnt. Sen skall den in i ugnen i en timme. Jo.





Så här blev den när den var färdig. Jättefin, men detaljerna kom inte fram ordentligt. Inte så som jag trodde, i alla fall. De är helt enkelt för små.




Jag följde konturerna och spritsade fönster och prickar lite här och där. Så här såg fikabordet ut när vi samlade pengar till barnens aktiviteter på dagis.


Jag gjorde segel av dubbla printade piratflaggor i olika storlekar som jag limmade ihop mot varandra med varsin grillpinne i mitten. Sen stack jag ner dem på varsin sida. 




Till frostingen använde jag mitt standardrecept på chokladfrosting, se länk: http://galenicupcakes.blogspot.com/2011/10/recept-varldens-godaste-chokladfrosting.html ) men använde vit choklad istället för mörk choklad.
Jag använde Wiltons mörkblå hushållsfärg eller food coloring.

Det blev så otroligt bra i slutänden och tårtan passade verkligen in i pirattemat som de hade gjort på dagis. Och vilket uppträdande vi fick av både fröknar och barn. Superroligt!
Ohoj!

Tårtan smakade dock inte kokos alls. Det blir kanske bättre (mer smak) om man väljer chokladkaka-receptet, men det är bara gissningar, eftersom jag valde kokoskakan som inte smakade kokos...

:) // Ann

5 kommentarer:

  1. Hej gumman. Hoppas allt är bra med dig och familjen. Jag ville bara säga att du är ju bara helt otroligt duktig, så himla fina bakverk du gör:)!!! Ha en underbar helg! Kram på dig//Jessan

    SvaraRadera
  2. Hej tjejen,

    Tack! Så glad jag blir, så himla snäll du är.
    :)

    Hoppas allt är bra med dig och din familj!
    Vi måste höras och framför allt ses snart.
    Stor kram tillbaka till dig!

    :) // Ann

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Det där var ju så läckert!
    Men Wiltons hushållsfärg, är det samma som deras pastafärg? Är en nybörjare på det här =)

    SvaraRadera
  4. Hej Emlan,

    Ja, du har helt rätt. Hushållsfärg är nog bara min egna försvenskade version. Jag låter som gamla hemkunskapslärare, nu när jag tänker efter...
    :)
    Wilton Pastafärg är det, naturligtvis.
    "Wilton Icing Color" heter de på engelska.

    Skall du göra något speciellt?
    Hör gärna av dig om du vill bolla några idéer?

    Superlycka till!
    :) // Ann

    SvaraRadera
  5. Jag har bakat två chokladkakor förra helgen i sådana här Nordic Ware-formar som blev jättelyckade, men detaljerna hade nog kommit fram bättre om jag smörat och mjölat formen som du gjorde. Bra tips! Får prova det nästa gång. Jag hällde bara insmet, men det var bara någon enstaka detaljs om lossnade. Som recept hade jag "farmors chokladkaka" från rutiga kokbokens "sju sorters kakor". Det fungerade utmärkt och blev riktigt saftig och god kaka.

    SvaraRadera