fredag 11 november 2011

Recept - Havrebollar, jättegoda och ljusa. Nästan som de man köper.















Oooh, mumseliimumsmums!
Havrebollar!
Jättegoda. Smakar som "köpta".
Hehe - är inte det roligt? En av de få gångerna det är positivt med den "köpta" smaken är väl egentligen när det handlar om havrebollar? 

Jag fick receptet från Tompa på Sonens fritids. Han brukar baka dem med barnen och sen frågar tydligen hela skolans personal om de kan få smaka.
Sonen bedyrade att de var så himla goda, och att vi var tvungna att pröva hemma. Men Tompa hade sagt att receptet var hemligt.
...Sonen tyckte att det var bättre att jag ringde och frågade.
Så då gjorde jag det. Tompa skrattade lite, men han avslöjade hemligheten.

-"Gör som man brukar, men ta i mindre kakao, ha i mjölk, vispa som en galning med elvispen och våga rulla lösare bollar".

Nu gör de förvisso havrebollar i helt andra kvantiteter på fritids än man brukar göra hemma.
Tompas utgångspunkt är 1 kg smör.
Hehehehe, nog för att jag gillar smör och havrebollar...
Men kom igen... Ett kilo?

Detta recept kommer att bli lite luddigt. Men det är inte svårt att göra dem, man justerar med ingredienser tills det blir gott. Våga vinn - tänkte jag och började grisa ihop allt.

Så här löd receptet från Tompa, som jag nu vidarebefordrar till er:

"ta ett kilo rumstempererat smör och vispa ihop med massor med socker, fyll på med typ ett paket havregryn, vispa med elvisp så där fem minuter, så att grynen slås sönder, fyll på med några matskedar kakaopulver (mindre än man tror, den skall bara bli ljusbrun och smaka svagt av choklad) och sedan mjölk (!) tills smeten blir fin. Hur mycket? Tjaaa... sådär fem matskedar, men det märker man. Smeten ska bli mycket lösare än man är van vid när man gör vanliga chokladbollar, för när man kyler dem så stelnar de"

HAHAHAHAHAHA, underbart!
Jag skall berätta att jag tog 500 g smör, och people - ni kan gott nöja er med 250 gram om ni bara skall göra havrebollar till familjen! Jag fick väääldigt många havrebollar, till barnens förtjusning. 

Jag har tyvärr inga direkta kvantiteter på någonting annat än smöret, men det var ungefär så här, om jag inte missminner mig. Stäm mig inte om detta blir helt fel - det är bara en fingervisning. Blame Tompa i sånt fall istället. :)

Halvera gärna. Detta blev nästan för många havrebollar.

500 g rumstempererat smör (inte margarin!)
1/2 dl kakao
nästan 1 liter havregryn
2 - 3 dl strösocker
1 - 2 msk vaniljsocker
3 - 4 msk kallt starkt kaffe
1/2 - 1 dl mjölk

Vispa som galningar med elvispen, hela tiden. Massan skall bli luftig och ganska lös, och den skall smaka lika gott som du vill att de skall smaka när de serveras. Mer socker? Mer kakao? Go ahead, pröva er fram.
Rulla dem med fuktiga handflator och täck dem med kokos. Ställ in i kylen direkt efteråt, så att de får stelna.

Nästa gång skall jag mäta upp, så att ni får ett ordentligt recept.
Jag lovar!

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar