torsdag 17 november 2011

Julcupcakes, eleganta och vackra. Inspiration.












Bild lånad från Victoria Made på Flickr.
 






SÅNA HÄR VILL JAG GÖRA! Satan i gatan vilken fin cupcake!
Hela huvudet dånar av bjällerklang, bjällerklang, när jag ser så här fina och väldimensionerade cupcakes! 

Innan man vet ordet av så är det jul, och jag har räknat ut att det är exakt 38 dagar kvar till självaste julafton.
Oooooh, jag kan knappt vänta. Glitter, röda ljus, pepparkakshjärtan, julsånger, julcupcakes, ja...jag längtar till och med efter julgransbarren.

Som inspiration inför den stundande högtiden så har jag samlat några grymt fina och påhittiga exempel på vinter- och julcupcakes. De är vackra, enkla och vansinnigt välgjorda.
Njut!











Bild lånad från www.glorioustreats.blogspot.com










Jag älskar verkligen den här cupcaken som Glory på Glorious Treats har gjort. Med sin ljust "teal"-färgade frosting, sina kritvita kristyr-snöflingor, sina vita nonpareils och silverkulorna som kontrasterar perfekt till de svarta muffinsformarna och den djupt mörkbruna chokladbotten - är den nästintill perfekt!
 













Bild lånad från okänd källa.







Åh, vad jag gillar den här lilla cupcake-granen. I sin enkelhet blir den så rätt, så rätt. Jag gillar att denna okända person har valt en ljus, nästan pastellfärgad, ton på den gröna frostingen istället för en mörkt grön, som så lätt kan se geggigt ut.
Det blir också en fin helhet och balans, när hon använder silverfärgade kulor och nonpareils i olika storlekar.
Hade hon bara använt stora kulor, så hade intrycket blivit ett helt annat - inte lika bra, tror jag. Att stjärnan är stor är också bra och bidrar till balansen. Det enda jag hade ändrat, är att baka en mörk muffinsbotten. 
Men all in all, en toppensnygg och säkerligen god gran.








Bild lånad från www.allyou.com












Detta är verkligen enkel men effektiv dekoration. Det är gröna non-stop eller smarties som man har lagt omlott i en dubbel cirkel så att det bildar en snygg julkrans. Som röd rosett har man tagit ett jordgubbssnöre.
Lägg märke till de röda småkulorna mellan, som balanserar intrycket och gör att "kransen" ser lag om stor, och därmed också proffsig, ut.

 
   




Bild lånad från www.cakecentral.com








Hahahaha, nä jag vet - jag är vanligtvis ingen stor fan av sockerpasta-täckta cupcakes.
Men de här små sötnosarna från CakeCentral är så vansinnigt fina att jag var tvungen att visa er dem. Nästan så att man kan hänga dem i julgranen, eller hur? Jag vill inte äta dem, men gärna ha dem i en liten låda.

We wish you a merry Christm.... Nej, stopp! Det är ju 38 dagar kvar för guds skull. Det har ju inte ens varit första advent.
Någon måtta får det ju vara.

Nä, det kan inte hjälpas, det bara måste ur mig;
I'm dreaming of a whiiiiiiite christmaaaaas.... 
...visst är det lite härligt att låtsas vara Bing Crosby?

:) // Ann 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar