måndag 21 november 2011

Brush Embroidery - "Broderad" dekoreringsteknik med pensel för kakor, tårtor och cake pops.





Bild lånad från: http://www.etsy.com/shop/SweetAmbs?ref=top_trail









SweetAmbs; are you kidding me?
Guldbroderade pastellfärgade kakor i perfekt harmoni.
Ähmenläggaaaav!!!!!
Hur vansinnigt läckra är inte dessa kakor?
Jag hade inte ätit dem, om jag hade gjort dem - det är ett som är säkert.
Nä, jag hade spikat upp dem på väggen. Varenda en! 
Amen!








Bild lånad från: http://www.etsy.com/shop/SweetAmbs?ref=top_trail











Här är ett annat exempel på den så kallade "Brush Embroidery" tekniken. Vit kristyr (eller royal icing) på lavenderfärgad botten. Gudomligt. Divine. Allt på en gång.
Sånt här går jag i gång på, så att det skvätter om det!
*kan man säga så?* 

Anyways, hur gör man nu såna här vackra och eleganta "broderade" kakor?

Jo, med "Brush Embroidery" tekniken så behöver man egentligen ingenting annat än en spritspåse med kristyr, en kaka - eller något annat man vill dekorera - och en liten flat pensel. 
Man spritsar ut konturerna av det man vill göra, tex en blomma, och drar (med hjälp av penseln) kristyren inåt med många små penseldrag.
Sen upprepar man hela proceduren, fast går ett lager inåt, tills man har nått mitten.





Bild lånad från www.staceyssweetshop.blogspot.com









Gud så fint. Färgerna kanske inte är helt de jag skulle ha valt, men tekniken... oj, den tekniken! Flawless!
Man kan göra det på bröllopstårtor (eller på vilka tårtor man vill, för den sakens skull), kakor, cake pops, och ja... allt som har en flat yta.
Även cupcakes, om man täcker dem med sockerpasta eller spatlar ytan slät och låter frostingen stelna lite i kylen först.

Innan jag ger er en fin länk till Youtube, så att ni får se hur man enkelt gör - och därmed själv kan pröva på denna teknik, så måste jag visa några kakor till:







Bild lånad från www.tradewindtiaras.blogspot.com













Ljusa och skira, gammelrosa och vitt i en romantisk dröm.
Jag tänker på "Visa vid midsommartid" när jag ser dem.

"Du lindar av olvon en midsommarkrans, och hänger den om ditt hår"...






Bild lånad från www.tradewindtiaras.blogspot.com







..."du skrattar åt mångubbens benvita glans, som högt över tallen står".

Den är så fin.
Sången alltså. 
Och kakorna är precis lika ljuva och fina.

Kommer ni ihåg de där Red Velvet-cupcakes'en som jag ville göra?
Well, de halkade just ner ett par hack på min "vill-göra"-lista.

Klicka på länken, så ser ni en väldigt bra 2,48 minuters video som visar hur man dekorerar med just "Brush Embroidery"-tekniken.

http://www.youtube.com/watch?v=uTKIb7Q-mZU

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar