måndag 7 november 2011

Cupcakes - tjejerna lär sig att dekorera och göra cupcakes själva.





















Halloweenfesten blev inställd. Dottern var sjuk i en och en halv vecka innan så vi bestämde oss tillsammans för att bara ha en lite lugnare tjejträff istället.
Dottern ville gära dekorera cupcakes så jag sa naturligtvis ja. När det gäller cuppisar säger jag oftast ja...
:)

Jag förberedde festen så här:






Dottern skulle absolut ha på sig sin nya Askunge-klänning. Nöjd som få.







Jag tog fram många olika sorters strössel (stjärnor, röda och rosa hjärtan, guldkulor, jordgubbssmak osv.) och dekorationer (prinsesskronor, Tingeling-ringar, Barbie-bilder) och bakade vaniljmuffins i rosa muffinsformar.





Sen gjorde jag hallonfyllning (hallon mosade med socker), gav tjejerna varsin skål. Jag skar upp alla muffins i förväg och la locket på sniskan. Sen kunde de fylla och försegla, utan problem.



Här är bästa chokladfrostingen (se receptet i länken: http://galenicupcakes.blogspot.com/2011/10/recept-varldens-godaste-chokladfrosting.html) men jag tog vit choklad istället för mörk. Den kan ju färgas rosa...
:)





Den blev jättegod, tjock och fin.




Jag använde, som oftast, Americolor food coloring. Denna gång i färgen "fuchsia", som jag tycker har en fin och djup rosa färg.






Sen satte tjejerna igång!







Åh hej, vad de spritsade! De var så himla duktiga!





Cupcake efter cupcake dekorerades noggrant. Med både det ena och det andra. Tjusigt, eller hur?








Här är några alster. Här har man inte sparat på någonting. Precis som sig bör med cupcakes.








...sen blev det dags att städa.




Och himmel, så snabbt tjejerna tog på sig jackorna och försvann ut för att leka.










Någon av tjejerna var lite förgrymmad över att vi inte hade alla leksaker framme i sandlådan. Jag försökte försvara mig med att de var undanplockade för att det var november om en dag eller två...
:)

Summan av kardemumman är att det var så himla trevligt, tjejerna hade väldigt roligt. De var så stolta över sina cupcakes, och alla fick så klart ta med sig sina cuppisar hem. Snacka om sockerchock för familjerna.

Ett cupcake kalas där man låter barnen dekorera och spritsa själva, rekommenderas verkligen.

...men förbered noga. Och ta fram dammsugaren efteråt. 
Strössel är precis som granbarr, man finner de precis - ö v e r a l l t.

:) // Ann 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar