måndag 16 januari 2012

Recept - Marinerad mini/baby mozzarella till buffé eller fest, enkelt och gott tilltugg.





















People, I would like you to meet: marinerad baby- eller mini mozzarella.
En mycket trevlig bekantskap om jag får säga det själv.
Det är så enkelt och så väldigt gott att man borde göra det oftare, egentligen.
Perfekt drinktilltugg, på buffén eller till den italienska middagen.

Man serverar mozzarellan med fördel direkt ur burken för att få den där rustika känslan. Det blir ju så dekorativt med alla fina örter och grönsaker som kramar om de delikata mjuka bollarna av mozzarella.
Pretty, pretty, pretty!
Psst, jag la i en träslev för att förstärka intrycket.

Man börjar med att göra rent en stor glasburk (jag köpte min på IKEA) med lock.
Det är ju egentligen burken som bestämmer hur mycket av varje man skall ha i, men så här mycket hade jag i min stora burk: 
  • 2 ekologiska citroner i ca 0,5 cm smala skivor, alternativt 3 lime
  • 3 kvistar färsk rosmarin
  • 1 kruka färsk timjan
  • 2 röda chili, skuren i hyfsat smala ringar med kärnorna kvar
  • 8 skalade vitlöksklyftor skurna i tjocka skivor (ta bort mittensträngen, den är bitter)
  • Olivolja så att det täcker allt, helst extra virgin som ger massor med god smak
  • 3 paket mini-mozzarella (60 stycken små ostar)
  • Flingsalt
  • Nymalen svartpeppar
Man lägger först olika lager av allt och varvar (ungefär som en potatisgratäng) ost, chili, citron, vitlök, timjan, salt & peppar och rosmarin och inte förrän burken är precis som man vill ha den, fyller man på med olivolja. Detta gör man för att olivoljan skall förbil så klar och fin som möjligt. Saften från mozzarellan gör den grumlig om man håller på och flyttar och fixar runt ingredienserna efter att oljan fyllts på.

Jag började med att ta alla de skivor av citronerna som var ungefär lika stora i omkrets. till sidan, och tryckte sedan upp dem så att de blev stående mot glasburkens insida. Resterande citronskivor skar jag mitt itu för att kunna varva dem mellan ostlagren.

Tips - täck helst inte hela insidan av glasburken för då ser man ju inte de andra godsakerna. Ta gärna ett lager nederst och placera de andra skivorna tillfälligt medan du lägger lagren. 

Jag lät rosmarinkvistarna vara hela och la även ett par av dem mot utsidan och en kvist i mitten av burken. Sen fyllde jag på med väl avrunnen, avsköljd och avtorkad mini-mozarella, efter att jag lagt i ordning det nedersta lagret med citronskivor, strött ner lite chili, ituskurna citronskivor, vitlöksskivor, några trådar med timjan och salt och peppar. Sen fortsätter man varva godsakerna. Var generös med salt och peppar.
Jag avslutade med ett ört-lager och strödde ner den röda chilin och den väldoftande vitlöken överst på toppen. Sen fyllde jag på med olivolja och förseglade glasburken.

Skjutsa in härligheten i kylen i minst ett dygn, så att ostarna hinner dra till sig smakerna, men glöm inte att ta ut burken i god tid innan servering så att den hinner bli rumstempererad. Först vid rumstemperatur utvecklas alla smaker som de skall.

Bon Apetìt!

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar