torsdag 19 januari 2012

Cupcakes - vaniljcupcakes med vit choklad frosting och hallonfyllning, födelsedagskalas i kubik.















Halloj!
Igår fyllde halva familjen år. No joke. Två av fyra.
Mannen och Sonen fyller på på samma dag.
:)

Vad gör man då?
Well, är man galen i cupcakes och har en familj som är lika galen i dem, så har man ju inget val.
Klockan 06.30 ringde klockan och då ställde jag mig och bakade. Jag hade bakat muffinsarna dagen innan, men fyllning och vit chokladfrosting skulle göras och jag skulle hala ut, fylla och stänga muffinsarna och spritsa.
Märklig känsla att smälta choklad, göra hallonröra, fylla cupcakes och vispa upp fluffigt smör i morgonrock, kan jag säga...

Mannens cupcakes var tvungna att bli färdiga först för han skulle ju till jobbet.
De blev inte snygga!
Crap också.
Jag hade ca fem minuter på mig att spritsa och ...ja, de hade absolut kunnat vara snyggare.
Jag försökte rädda dem genom att dryssa över några snöflinge-strössel, men tja - vissa saker man gör är man helt enkelt inte så himla nöjd med.
Ah, well, Mannen var nöjd i alla fall, och det är ju det som räknas!

















Lite senare, när jag hunnit få på mig byxor och tröja, så gjorde jag sonens cupcakes. De blev fina, tack och lov.
De levererades till klassrummet klockan 12.

Jag hade inte tänkt ut någon speciell dekoration, och det var lite synd. 
Visst hade det varit läckert med någon fotboll, eller vintergrej i spritsad kristyr eller marsipan - eller varför inte bilder som man klipper ut och limmar på tandpetare?
Nu blev det chokladströssel, för han ville inte ha jordgubbsströssel (det är ju rosa...).
:)














Jag fyllde alla cupcakes med kallrörda hallon, och då tar man en vass liten kniv och skär ett hål som är format som en kon som ligger upp och ned. Man får då ett brett lock med muffins-innehåll i form av en kon som man kan lyfta ur.















Skär av kakdelen och behåll locket.
Fyll din muffins / cupcake med valfri fyllning.
Jag valde tinade hallon och socker som jag rört ihop till en massa.




























Spritsa.





















Voilà! 24 muffins med fotbollsformar.
Sonen blev jätteglad och klassen... 
Stående ovationer, visst är de gulliga.
Sonen berätta hur han hade hjälpt till och vad man har i receptet.
Supergulligt.

På kvällen blev det tacos (en av Sonens favoriter) och vanligt hederlig gräddtårta (Mannens favorit) som på norska heter blötkake för att den är så soggy.
Jättegod.
Den gjorde jag med färdigköpta bottnar. Grymt enkelt.

Lager 1) Droppa sockerlagen från ananasen ner på nedersta tårtbotten. Mixa ananas med vaniljsås tills alla bitar är borta. Bred ut.

Lager 2) Mosa banan och vaniljsås tillsammans. Bred ut. Ta på jordgubbssylt (mycket) och klicka över banansmeten.

Garnera med vaniljsocker i vispad grädde, nonstop och jordgubbsströssel. Eller ta precis vad ni själva vill.
















Smaskens!

:) // Ann

3 kommentarer:

  1. Jo då sonen älskar dina cupcakes som du bjöd på :) Well done!!
    //fru Wikland

    SvaraRadera
  2. Tack söta du! De är så tacksamma att baka till.
    Värsta ego-boosten, hehehe!
    Och din son var så noga med att säga tack och om jag inte kommer ihåg fel så bockade han nästan. Jag sa "tusen tack, men din mamma är ju också grym på att baka, så du är ju van vid goda grejer hemma".
    Och då log han lite och sa "jodå!"

    :) // Ann

    SvaraRadera