måndag 16 januari 2012

Recept - löjligt enkla, snygga och goda brödpinnar.





















Färdigköpt fryst smördeg kan bli otroligt gott.
Jo! Det trodde inte jag, tills jag gjorde dessa.
- av detta:

Smördeg      Bild lånad från www.findus.se

Första gången jag smakade en variant på dessa brödpinnar, var hemma hos en väninna.
Det var så enkelt och så gott och kändes avslappnat.
Fattas bara om man inte tar till sig något sånt, tyckte jag och gjorde dem genast. Jag smaksatte med rostade sesamfrön, men min väninna hade på parmesanost, och det var också gott.
Det gör man som man vill.
Man kan ha på hackad rosmarin, rivet citronskal, vitlök i olivoljan m.m.

Personal note: Jag hade förmodligen börjat baka något riktigt komplicerat och larvigt om jag skulle ha bestämt mig för att bjuda på brödpinnar, så jag blir så där omotiverat jätteglad när någon visar mig ett gott, enkelt och roligt sätt att göra saker på. Ibland är enkelt också väldigt gott. Ganska ofta faktiskt. 

Ingredienser:
  • 1 dl sesamfrön
  • 1 paket Findus frysta smördegsplattor
  • 1 dl olivolja
  • Flingsalt
Tina plattorna på köksbänken.
Rosta sesamfröna i en torr panna, tills de blir gyllene och börjar lukta gott, rör runt ofta.
Kavla ut de tinade smördegsplattorna litegrann (så att de blir hälften så tjocka som de var) och skär dem på längden i ca 1,5 cm breda remsor. Tvinna remsorna några varv och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt, tryck gärna till i varje ända, så att de håller sig tvinnade.
Häll olivolja i ett litet glas och pensla på de delar som ligger mot plåten, eftersom de är enklast att pensla.
Strö sedan över ganska rikligt med flingsalt som du har krossat i handflatan och strö därefter över rejält med rostade sesamfrön.
Grädda nedre delen av ugnen i ca 200 grader i ca 8 - 10 minuter. De skall vara djupt gyllene i färgen, mer än genomgräddade och dofta lite nötigt.
Det är mycket godare med ordentligt gräddade och frasiga brödpinnar än degiga. 

Lägg de färdiga pinnarna på köksbänken och låt de ligga över natten för att de
skall bli torra och delikata. Förvara dem i en brödkorg utan att täcka över dem, för då blir de mjuka.

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar