tisdag 13 september 2011

NYHET - Mörk choklad från vilt växande kakaobönor.





















Vad är nu detta, som jag håller i min hand?

Jo, det är en 68% mörk chokladbit som är gjord av ....get this... vilt växande kakaobönor.















De vilda kakaoträden som ger bönorna som ger "Cru Sauvage" växer naturligt (och därmed ekologiskt) på små öar i träskmark i Bolivias regnskog där de får tid att utveckla sin djupa och intensiva vanilj- och fruktsmak.

Vilda kakaobönor är väldigt annorlunda än sina odlade kusiner, och kräver en mer komplicerad och känslig hantering, rostning och förädling.





















Den färdiga chokladen är djupt mörkbrun, och har nästan en dragning åt det röda hållet.

Visst har RC gjort en fin stöpning?
Love the feather!





















Cru Sauvage i RC's tappning innehåller ingenting annat än det bra choklad skall; kakaomassa, socker och kakaosmör, och den smakar helt fantastiskt fruktigt, lent och exceptionellt fylligt.

Jag är ett riktigt Valrhona-freak och anser generellt sett, att de har den godaste chokladen. Men när det är sagt, så är denna Cru Sauvage (vilt växande kakao), en av de godaste (om inte den godaste) chokladerna jag någonsin smakat.
Jag rekommenderar den helhjärtat!

Pröva vet jag?

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar