tisdag 27 september 2011

Muffinsplåt, måste man ha en sån?

Ja! Det måste man, om man inte har väldigt bra kvalitet på sina muffinsformar (eller aluminiumsformar).

Jag gjorde ett lite experiment, och här ser ni varför muffinsplåt är en bra idé...





Överst: en stadig muffinsform från Vestli gräddad med en muffinsplåt.

I mitten: en stadig muffinsform från Vestli gräddad utan en muffinsplåt.

Nederst: en vanlig muffinsform gräddad utan muffinsplåt.









Skillnaden är ganska påtaglig, eller hur?

Här är foto taget rakt uppifrån:





















Den översta muffinsen håller sin form perfekt.

Den i mitten flyter ut lite mer och blir mer ojämn och tyvärr lite oval, men eftersom kvaliteten är bra, så funkar det någorlunda i alla fall.

Den nedersta "vanliga" muffinsformarna gräddade utan muffinsplåt. Herregud, de såg ut som om det hade blåst orkan i ugnen. Ytan på de olika muffinsarna var helt ojämna och de hade liksom "runnit" ut i hela formen vilket gjorde att själva muffinsen nästan blev platt.

Katastrof, eller hur... :)












Bild lånad från www.amazon.com








Så, om du bakar muffins och vill att de skall bli snygga så är det en fin idé att köpa en sån här muffinsplåt.
De finns att köpa lite överallt (ofta till och med i välsorterade mataffärer) från ungefär en hundring och uppåt i pris. 

Jag har en muffinsplåt i silikon för jag hittade ingen i plåt som var tillräckligt djup, när jag shoppade senast. Det finns en del som är väldigt grunda, och en sån tror jag inte gör jobbet lika bra...men det är bara en personlig övertygelse utan något som helst vetenskapligt belägg, eftersom jag inte prövat.

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar