tisdag 5 april 2011

Macaron, macaroon eller makron - vad är det?

Halloj!
Har ni lagt märke till att makron-trenden har växt sig enormt stor de senaste åren?
Det heter macaron på franska, french macaroon på engelska och makron på svenska. Hehehe, nej jag vet inte vad de heter på tyska...






Bild lånad från www.foodbeam.com








Varenda konditori och café med självaktning serverar numera dessa små underverk och nu uppvisar också de flesta privatbakare och bloggare i Sverige också sina färdigheter när det gäller att baka dessa små söta marängbitar.
I USA och Australien har ”macarons” varit en trend, sedan länge, bland bloggisarna.
I Frankrike har de varit populära sedan 1700-talet.







Bild lånad från www.laduree.fr














Makroner är två marängliknande kakor (bakade med mald mandel) som man sedan fyller med smaksatt ganach-liknande fyllning (tex. jordgubb, lime, lakrits, pistage m.m). Man kan även smaksätta själva mandelmarängen som man bakar och får då fram ganska komplexa smaker i de små frasiga och på samma gång lite sega kakorna.
Personligen tycker jag absolut att makroner är goda och ibland fantastiska, men ibland undrar jag what the fuzz is all about. Det beror på vem som har bakat dem. Makroner är söta och så passar de perfekt till bjudningar av alla dess slag. Trendiga, gulliga och goda.
Jag gillar när makronerna är lite större än en femkrona, så att man verkligen får smaka dem. Två pyttetuggor och sen är den borta... Jag vill ha minst tre tuggor. :)
Dessvärre kan jag inte låta bli att jämföra alla svenska makroner jag har prövat, med dem i Frankrike. Och då blir de här hemma inte alls varken goda eller speciella....och kanske är det så att jag innerst inne hellre förknippar makroner med våra resor till Paris, där vi hellre avnjuter dem med en kopp té eller kaffe på självaste Ladurée, som ligger på Champs Elysée?




Bild lånad från www.notquitenigella.com










www.laduree.fr  (ja, det finns en engelsk version, tack och lov...)
Titta gärna in på den här länken... detta är Laduree´s dröm.
Och min!!!

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar