måndag 4 april 2011

Gammelpotatis vs färskpotatis - snart är den här igen... (mini - recept)

...jag vet inte om det är mina lokala matbutiker som är dåliga på att hantera potatis, eller om det är den tiden på året.

Jag tror att det är årstiden, att man står mellan två säsonger.
Gammelpotatisen börjar gro (sätta skott) och har blivit mjuk och ...inte så bra längre. Och det är för tidigt för färskpotatis (eller nypotatis, eller vad de nu kallar den...) än.
Men det är bara min lilla teori, så klart.
:)

Jag brukar oftast köpa mandelpotatis när vi skall koka den, men skall jag göra mos så måste jag ha mjölig potatis. Och nu är det dags att lägga på ett kol för att få gratäng och mos. Det blir ju stört omöjligt sen, när färskisen är här.

Om bara ett par månader är det dags igen. Slurp! I somras gjorde jag en potatisrätt som var så sablans god.
Jag kokade färskpotatis (nyskrubbad) lite lätt, smälta smör och pressade ner vitlök, salt och peppar och penslade detta över itu-skurna potatisar i en ugnsfast form.

Då ser det ut så här:















Sen sjutsar man in dem i ugnen tills de har blivit knapriga och gyllene.
Då ser de ut så här:





















...serverat tillsammans med en god fetaostsallad med senapsvinägrette och helgrillad fläskfilé.
Mucho delikat.

:) // Ann

3 kommentarer:

  1. Men Kära Ann! Handlar du inte av grönsaksbilen på onsdagar? Han säljer "riktig" potatis från mina hemtrakter, Dalarna, Den är jordig och god precis som potatis ska va! Dessutom galet bra priser på frukt och grönt!

    Kram E

    SvaraRadera
  2. Det låter ju jättebra! Det skall jag pröva. På onsdagar?

    Hehehehe...kommer osökt att tänka på Michael som köpte (när han pluggade i Denver, Colorado) färsk hummer ur en lastbil som också sålde CD spelare...

    Måste skriva in det i kalendern, annars glömmer jag bort det direkt.
    Tack för tipset kära E!

    :) // A.

    SvaraRadera
  3. Jepp på onsdagar mellan typ 11-17 vid grusparkeringen mittemot grillen. Endast kontanter =)

    Hahahahah en hummer och en cd-spelare tack!

    Ska försöka komma ihåg en låda Black Tiger till er oxå. Alt kom förbi på K under torsdagkväll så kan du/ni få den då, jag jobbar kväll i repan då!

    Kram

    SvaraRadera