måndag 6 februari 2012

En kavel kan se ut hur som helst...

I min värld ser en kavel ut ungefär så här:





Bild lånad från www.ikea.com




...men jag verkar vara hopplöst ute, när det gäller kaveltrender.

Visste ni att det finns ungefär en gazillion olika kaveltyper där ute? Och att alla tillverkare hävdar att deras specialicerade kavlar gör jobbet bäst för just det deras kavel är utformad för.

Jag tänker lite så här;
-Rulle som rulle... 
Har jag behövt men inte haft en kavel i närheten, så har jag använt en vinflaska. Det går alldeles utmärkt. Men det är klart. Det blir ju inte lika roligt. 
Titta!!











Bild lånad från www.countrykitchensa.com





Gissa! En målarfärgsroller? En kötthammare?
Ett mordredskap?
Nä - en degrullare.
För alla former av jästbaserad deg, tex. pizzadeg.
Kostar 12 dollar plus frakt.
Hehehehe, skulle vilja se den pizzan - om jag skulle rulla den med den där kaveln.
:)









Bild lånad från www.countrykitchensa.com







Den här fina kaveln med vinklade handtag, tycker jag är otroligt smart!
Tummen upp för den.
Ibland är faktiskt handtagen i vägen, och den här kaveln elliminerar ju det problemet.
Kostar 22 dollar plus frakt.








Bild lånad från www.countrykitchensa.com








...what?
...is? ...this?
En kavel.
Jo, en helt vanlig kavel. Idealisk för att kavla ut vilken deg som helst, säger de.
Den är gjord av marmor och väger bara ca 600 gram.
Enhandgrepp....hmmm... Shit så svårt det måste vara att vänja sig vid.
Kostar ca 16 dollar plus frakt.








Bild lånad från www.countrykitchensa.com





Vad är nu detta? En gardinstång? En karatepinne (ni vet vad jag menar, när en ninja står och fäktar med en sån här, tänk Bruce Lee?) eller en kavel?
Jodå - en kavel igen.
Perfekt för pasta men används som en vanlig kavel när du inte känner för italienskt.
Kostar 8 dollar plus frakt.






Bild lånad från www.trendenser.se







Den här ellipsformade kaveln är ju så sjuuuukt snygg. Riktigt läcker!! 
Men skulle jag köpa den?
Nä, det tvivlar jag på. Jag är alldeles för praktiskt lagd för att ha sånt här i köket.
Skulle bli tokig på den efter ett tag, tror jag. Den ser vinglig ut...
För er som vill, så kostar den 350 sek plus frakt och det är det danska företaget PEJ Design som står bakom den.








Bild lånad från www.countrykitchensa.com





Rostfritt stål? En hel kavel.
Blir den inte kall att arbeta med? Eller svettig efter ett tag? Kanske inte?
Kostar 30 dollar plus frakt.







Bild lånad från www.countrykitchensa.com






Här har vi en hyfsat traditionell kavel - till utseendet, i alla fall.
Men ytan är en sk. non-stick. Skulle tro att det är någon form av hårdare silikon.
Kostar 11 dollar plus frakt.
Den skall vara perfekt för smördeg, mördeg, wienerbrödsdeg och den sortens degar. Den här kaveln kan man stoppa in i kylen för att enkelt kunna jobba med både kall deg och kall kavel för att få den perfekta kakan eller pajen.
...men kan man inte det med alla kavlar? Stoppa in i kylen alltså?
:)








Bild lånad från www.thebakerskitchen.net










Oh! Till min stora förvåning gillar jag denna marmorkavel med aluminium i handtagen och en platta (eller ställning) att förvara den på. Den ser ut att vara solid och tung samtidigt som handtagen ser mjuka ut, fast de är hårda.
Jag tror att man kan kavla som ett proffs med den här kaveln.
Gillar den stenhårt.
He he he...
Sten... hårt...
Äh, strunta i min dålig humor.
Den tilltalar mig i all sin extravagans och "over the top"-utstrålning.
Det känns lite Dallas eller Dynastin över det hela.
Konstigt när man gillar något man inte trodde man skulle gilla, eller hur? Uppvuxen mitt i det "modemedvetna" 80-talet, så är jag inte så där allmänt förtjust i axelvaddar, upprullade byxor och andra "coola" saker som hör 80-talet till.
...?
Tillbaka till kavlar. Jag gillar också den där ställningen seriöst - alltså, kavlar rullar alldeles för enkelt.
:)
Den kostar 35 dollar plus frakt.
I want it.

Vem visste att kavlar var så roligt?

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar