måndag 19 december 2011

Cake Pops - julgodis med pepparkakssmak!















Det snöar!
Jo, det snöar verkligen!
Det är vitt och fint utanför huset och små snögubbar dök plötsligt upp utanför dörren.
Kan ni fatta?
Med bara fem dagar kvar till julafton, så började det äntligen att snöa.
Och vad kan då vara bättre än att visa julgodis med en liten snöflinga på?
Med pepparkakssmak?

Jag gjorde mina Cake Pops enligt mitt vanliga recept, men tog mjuk pepparkaka istället för sockerkaka / chokladkaka. Lugn i stormen, nej jag bakade inte pepparkakan själv... Jag hann inte, så jag köpte.
Och det blev jättebra!
Här får ni länkarna på grundreceptet och en beskrivning på hur man gör Cake Pops.

Recept Cake Pops:  
http://galenicupcakes.blogspot.com/2011/09/recept-cake-pops-hur-man-bakar-dem-del.html

Recept hur man färdigställer Cake Pops:
http://galenicupcakes.blogspot.com/2011/09/recept-cake-pops-hur-man-bakar-dem-del_08.html

Så här gjorde jag de juldoftande Cake Popparna ni ser ovan.


Hmmm... De "råa" bollarna ser faktiskt ut som rå köttfärs. Yuck!
Tack och lov kan jag berätta att de absolut inte smakar som det.
:)


Den här gången tog jag i några bitar med kokosfett för att få dopp-chokladen mer lättflytande. Både juligt och gott och enkelt att jobba med.





Doppa de kylda (de skall bara vara så kalla att de håller ihop, inte iskalla för då spricker de efter att du doppat dem) klubborna i chokladen och doppa eller strö strössel direkt, innan chokladen stelnar. 



Jag hittade jättefina non-pareils i Dr Oetkers nya Vinterblandning. På Ica Maxi. Tack för tipset Helena!
Jag använde både dessa silverkulor, guldkulor och vanligt chokladströssel.




Så här såg de ut när de var doppade och redo för att dekoreras.



Snöflingorna i strösselblandningen är så otroligt söta!





...och små!


För att fästa dem individuellt så droppade jag en droppe smält choklad på baksidan och fäste en på sidan av varje Cake Pop.






Med ett fint rött silkesband blev det så här juligt.



...jag blev lagom irriterad när fyra klubbor sprack.
Jag hade för kalla degbollar. Argh!!
Äh, familjen blev glada, för misslyckade sötsaker betyder att de får äta upp dem på en gång.
:)



Här är några färdiga Cake Pops med pepparkakssmak.
Bon Apetìt!








:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar