måndag 5 december 2011

Dekorera pepparkakor - enkelt och gott julpyssel.















Jag slutade baka pepparkakor för många år sedan.
Nä alltså, jag har inte slutat göra riktiga goda pepparkakor från scratch, men jag har lagt av med att baka ut från färdig deg som ligger i kyldisken.
Barnen får gärna baka med den för att få den rätta julstämningen i kroppen, dofterna och smaken av pepparkaksdeg, ni vet?
MEN - här i huset går det åt sjukt många pepparkakor under december och januari månad. Jag skulle inte få göra annat än att kavla färdigköpt deg och svära över brända eller skrynkliga kakor.
Så jag köper istället färdiga och dekorerar dem.
Det blir så gott så gott.

En norsk väninna talade mig tillrätta en dag för många år sedan, när hon såg paniken lysa ur mina ögon en dag strax innan jul, när vi strålade samman över en latte, i ett snöigt Oslo.

"Ann, hva i *"&%%¤ gjör du?? Har du ikke fått med deg noe? Jeg har kjöpt og pyntet RIMI-pepperkaker i over fem år nå, og ingen i familien min har merket noen forskjell. Det er det endeste rette. Pröv det du og!"

:)
Och det gjorde jag. Tusen tack kära Marianne!
Med kristyr och Nonstop blir det så gott så gott.
Och man kan göra så många man vill utan att få en endaste liten svettpärla på överläppen. 

OBS - eftersom det blir så mörkt tidigt på dagen så gör det att alla bilder man tar efter klockan 13.00 blir mörka. Färgerna förvrängs och det blir ingen riktig skärpa. Jag gör mitt bästa men... ja...ni ser ju själva.




Jag köpte dessa färdiga pepparkaksfigurer. Från Göteborgs kexfabrik.



Så här ser färgerna ut på denna pepparkaka i dagsljus. Härlig turkos kristyr och klargul Nonstop!




Så här ser färgerna ut i genom kameran på eftermiddagen. Hmmm.
Observera att alla lampor är på - varenda en, i hela huset. Men visst blir dekorationerna ganska söta i alla fall?




Tre små gummor skulle gå en gång, till maaaarknaden uti Nora. Trallalaa.
Eller vänta... skall det kanske vara: Tre gummor, tre gummor, från pepparkakeland?





Tre små grisar med knorr och trynen?
Check!




Aaaaoooo!!!




Jag använde Wilton Icing Color "Sky Blue" för den turkosa kristyren och Americolor "Fuchsia" för den rosa/cerisa kristyren.

Sen är det bara att gå loss. Ofta dekorerar jag pepparkakorna likadant, men ibland är det kul att se Barnen och Mannens leenden när de får figurer som har rosa tofflor, ser glada eller arga ut och grisar med knorrar.






Men de är ju allra finast när man ser färgerna ordentligt.








Denna burk blir uppäten på tre dagar, här hemma.
Lätt.

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar