måndag 12 december 2011

Pepparkakshus - stort och amerikanskt. Fejden är avgjord.















Här är vårt bidrag till papparkakshustävlingen i lördags.
Puh! Så jobbigt det var.
Och så himla roligt!
Vi hade så väldigt trevligt och höll på från klockan 10 till klockan 17.
Non-stop!









Närbild på några dekorationer.











Jag hade kunnat dekorerat det där huset i två veckor, tills alla mostrar i världen hade kommit och avlöst mig, och det hade fortfarande behövts dekoreras mer. Det var så stort och alla dekorationer blev så futtiga. Så det var bara att ösa på tills jag drabbades av "spritsar-tumme"!
Hahahaha, det är sant.
Fick jätteont i tummen.
Tennisarmbåge, musarm - släng er i väggen.
Spritsar-tumme är the real deal, alltså!
:)















Okej, nu har ni sett huset i färdigt tillstånd.
Nu får ni se hur det gjordes.



Själva storleken kom av att vi använde oss av Sonens och Dotterns advents-choklad-kalendrar som mall. Fönstren är skurna runt ett spelkort, en joker för att vara specifik.


Dekorationer som jag skar på frihand. Det hade jag kunnat gjort många fler av, det var verkligen roligt.



Färdiggräddade thuja, eller granar som alla andra säger...



Färdigspritsade thuja / granar i vita krukor. 




Här har kransen kommit en god bit på vägen. Jag spritsade i loopar, runt, runt i många varv. Då blev den nästan lite 3-dimensionell också?

Vi skar ut en dörr också och fäste kransen på dörren, som sig bör. Thuja / gran dekorerar varje hörn. Ett buskage lurar också bakom de bakersta knutarna på huset, men det syns inte på denna bild.

Jag kan inte med ord beskriva hur förbannad jag blev när jag insåg att jag fortfarande (!) inte köpt nya spritspåsar. Det var inte så himla produktivt dock, så det var bara att bita i det sura äpplet och börja rulla goa gammeldags pappersstrutar och spritsa med istället.




Jag tog inte (av naturliga skäl) några bilder när vi monterade detta schabrak. Herregud alltså... Det tog sin tid och jag och Mannen var koncentrerade värre.





Sen tog spritsandet slut för min del så taket fick ett lätt snölager istället för takpannor.
Men det blev ganska fint i alla fall, om jag får säga det själv.
:)






Vårt enorma pepparkakshus står nu så fint och lyser på skänken i vardagsrummet.






Tävlingen... Vem vann då?
Kolla nästa inlägg om du vill veta.
Coming soon.

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar