måndag 5 december 2011

Julpyssel med barnen - färdiggräddade pepparkakshus från IKEA.















Men alltså, IKEA har tamigsjutton allt på denna jord.
Nu också färdiggräddade pepparkakshus.
19 kronor styck om jag inte minns fel.
ASBRA pris, så jag kunde inte motstå och göra ett test.
Vilket var bäst?
Mor Annas som jag har köpt tidigare - eller IKEAS nya?

Mor Annas är bra men Ikeas pepparkakshus är verkligen jättebra.
Delarna är ganska tjocka och de är bra mönstrade på tak och kring dörrar och fönster. Det är en bra storlek på själva huset och de är finare i formen.
Lite mer symmetriska än Mor Annas pepparkakshus, tycker jag.
De är också enklare att montera.

Att dekorera pepparkakshus är ett perfekt hobbyprojekt eller julpyssel-tips för barnen.
Det bästa är om man är klever nog att lägga fram allt: färdigpreparerade kristyrspritsar, nonstop, silverkulor och strössel, så att barnen kan fokusera (läs; inte störa mamma) när de skall dekorera. Annars får man springa som en skottspole.

Sonen dekorerade ett hus i blå kristyr och Dottern dekorerade ett annat hus i rosa kristyr. Chockerande, I know...




Again, sorry för grötiga bilder. Vintermörkret är inte en bloggares bästa vän... Inte med min kamera i alla fall.
:)



Silverkulor, nonstop och hjärtformade och stjärnformade strössel brukar bli fint.









Jag tycker att det är bäst att rulla en sprits-strut av smörpapper, tejpa ordentligt och klippa minimala hål i toppen av struten.
Det gamla sättet är nästan bäst för barn eftersom det blir väldigt stadigt, det blir nästan som en penna.
Jag sätter sedan en sån där "klämma" i plast på toppen för att pressa ner kristyren i själva struten.

TIPS - jag brukar ta lite blött hushållpapper och lägga brevid varje barn och be dem att lägga spetsen på spritsen på det blöta pappret och vika över en kant, när de inte använder den. Då stelnar inte kristyren i spritsen.


Ungefärligt recept på kristyr:
  • 1 äggvita
  • Florsocker ca 3- 4 dl
  • Citronsaft  ca 2 - 3 msk
Mixa allt med elvisp och kontrollera konsistensen. Kristyren skall inte droppa av skeden utan skall istället knappt kunna ringlas ner.
Ta i mer socker om den är för lös och mer äggvita eller citronsaft om den är för tjock.
Dela upp kristyren i flera skålar och färga med livsmedelsfärger om ni vill.





Husen moterades med smält socker, och *HALLELULJA* så brände jag det inte i år!
Sedan avslutade jag husen genom att spritsa lite vit kristyr i kanterna för då var barnen färdiga (läs; trötta på att spritsa) och i skarvarna.

Till sist så snöade det på husen.
Det snöar alltid på pepparkakshusen i detta huset.
Jag vet inte hur ni gör, men jag har prövat många sätt och det blir enklast och snyggast med att ta florsocker i en sån här, och slå på på stången med pekfingret:















Jag ser det snöar, jag ser det snöar - det var väl roligt, hurr....

Nä-häpp.
Fortfarande ingen snö så långt ögat når.

Men kom igen då!
Bara några flingor?
Please?
...pleeeease?

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar