onsdag 26 oktober 2011

Whoopie pies - vad är det?








Bild lånad från 
www.vardaxlyx.devote.se







Vad är nu whoopie pies egentligen?

Jo -whoopie pies är två mjuka kakor med frosting mellan sig. 
Som en en itu-skuren stadig cupcake, fast lite mer rustik.
Inget fuzz, inga dekorationer, bara mjuk kaka och frosting om ni förstår?

Det är en ganska ny fluga här i Norden, dessa whoopie pies (eller bara whoopies, som de också kallas, och det var väl egentligen Leila Lindholm som introducerade dem för allmänheten i Sverige), men i USA har de kunnat dokumentera deras existens tillbaka till 1920-talet.

Jag är supernyfiken på att baka dem, och lägger de under kategorin "baka" på min "måste-lista".

Bilden ovan är lånad av Jessie som driver en blogg som heter Vardaxlyx. Hon gillar att lyxa i vardagen (härligt, härligt) och hade precis ett inlägg om oss.
:)
Titta in där och få receptet till de fina blåbärs- och lakrits whoopiesarna som ni ser på bilden, vet jag? http://vardaxlyx.devote.se/category/751420/whoopie-pie_285947.htm 

Williams-Sonoma, butiken som föregående inlägg handlade om, säljer whoopie pies i hjärtform. Seriöst gulliga de också.









Bild lånad från www.williams-sonoma.com







...jag vet...även fast man tro det, så har whoopies ingenting att göra med makroner eller franska macarons, förutom att de liknar varandra utseendemässigt.

:) // Ann

1 kommentar:

  1. =) Jag bugar och bockar! Önskar dig en kanon trevlig torsdag och glöm nu inte att VARDAXLYXA i massor!
    kramilikram

    SvaraRadera