onsdag 12 oktober 2011

Recept - Rotmos, gott och enkelt.















...jag vet inte hur det är med er, men jag får ofta en sådär "bara-måste-ha"-känsla gällande svensk husmanskost.
Speciellt på hösten.

Så, senast igår blev det rotmos med fläskkorv och pepparrotssås.
Och jag tror att änglarna sjöng i munnen, men jag hann inte lyssna för jag var för upptagen med att lassa in tugga efter tugga. Det blev så h i m l a gott.

Jag använder mig av Nils Emil Ahlins recept som grund. Vill man ha god husmanskost så är det de gamla klassikerna man måste uppsöka. Här får ni mitt recept på perfekt rotmos: 

Recept Rotmos (4 personer)

700 g kålrot (skalad och tärnad i ca 2 x 2 cm kuber)
1 st morot (skalad och tärnad i ca 2 x 2 cm kuber)
6 st potatisar (skalade och tärnade i ca 3 x 3 cm kuber)
salt
vitpeppar från kvarn
lite fläskspad - jag kokar rå fläskkorv med salt, lagerblad och kryddpepparkorn.
3 msk smör

***



Skala och tärna alla rotfrukter. Lägg potatistärningarna i en skål med kallt vatten som täcker dem. Koka morot och kålötter under lock i ca 30 min. i lättsaltat vatten.





Lägg sedan ner potatistärningarna och låt koka ca 20 minuter, eller tills allt är mjukt.







Ta fram din potatispress, om du har en sådan.
Ta också fram din elvisp.













Pressa potatis, kålrot och morot i potatispressen. Visst blir det fint med de olika färgerna?







Ta ner 2 - 3 msk smör (riktigt smör) och vispa med elvispen tills dess att rotmoset är fluffigt. Salta och peppra.





Använd vitpeppar till denna rätt. Jag har inte en vitpepparkvarn och jag orkar inte byta peppar varje gång i svartpepparkvarnen... Så det blir mald vitpeppar. Förlåt Nils Emil...
:)











....till fläskspadet...



Jag köper oftast rå fläskkorv (finns tex. på Willys) och kokar enligt anvisningarna på paketet.
Jag saltar vattnet, lägger i ca 4 lagerblad och 6 - 8 kryddpepparkorn.




Av det spadet (efter att korven är färdigkokt) tar jag sedan ca 2 - 3 dl och häller ner i rotmoset och vispar runt som en galning med elvispen.
Det ger en jättegod smak. Väl värt att göra.

Jag brukar servera med en pepparrotssås (enklaste i världen).
  • Reducera 3 dl. vispgrädde tills den blir en bra sås-konsistens.
  • Häll i en halv grönsaksbuljongtärning (jag använder Renee Voltaires grönsaksbuljong-pulver).
  • Salta och peppra (med vitpeppar)
  • När såsen är färdig så tar du i antingen färsk riven pepparrot eller färdigriven ifrån kyldisken. Ta i efter smak och behag. Min familj gillar när det biter till och smakar mycket pepparrot, men det reglerar man så klart själv.

Bon Apétit!

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar