onsdag 12 oktober 2011

Recept - Brownies, Jamie Olivers goda och enkla.
















Jag gjorde Brownies igår.
Har ni (som jag) inte gjort Brownies på ett tag... så gör det.
Du kommer att tacka dig själv efteråt.
:)

Jag tog ett recept från Jamie Oliver som bas och det visade sig vara ett genidrag! Fast jag hade inte riktigt de mängder av allt som Jamie hade i sitt recept - så jag ändrade lite. Och änglarna sjöng.
Oh, yes they did!

Recept Brownies (ugn 180 grader)

250 g smör
100 g mörk choklad
100 g nötter (jag tog hasselnötter och mandlar)
160 g kakao
65 g vetemjöl
1 tsk bakpulver
400 g socker
5 ägg
1/2 tsk salt

***

Hacka nötterna grovt och rosta dem i en torr panna.
Smält smör och choklad i micro eller kastrull.
I en stor skål, sikta ner mjöl, kakao, socker, bakpulver och salt.
Vispa upp äggen i en liten skål.



Det gick så fort att baka, att Dottern blev lite putt.
...tills hon fick smaka smeten.
:)







Jag hade ingen form som var fyrkantig och ca 25 x 30 cm, så jag gjorde en egen i alu.folie. Jag tog tre lager ugnsfolie och vek till en form som jag penslade med rapsolja. Sen ställde jag den på en vanlig plåt. 
Det blev riktigt bra. Stolt, stolt.

Häll i choklad/smörblandningen ner i mjölskålen och rör runt ordentligt. Häll ner de lättvispade äggen i smeten och rör runt tills allt har blivit en smidig smet-deg. Häll i de rostade nötterna och vänd ner dem i smet-degen.

Häll över allt i den oljade formen och forma till det med en slickpott.
Skjutsa in den i mitten av ugnen i ca 20 - 25 minuter. Stickan skall vara torr, bara nätt och jämnt. Egentligen skall den vara lite kladdig i mitten.
Känn efter själva.






Sorry, ljuset blev verkligen helt galet på denna bild, men ni ser hur folie-formen blev.












Låt Brownis-kakan svalna i formen och skär upp i rutor.
Servera som de är eller med en liten klick lättvispad grädde.
Otroligt gott!

















:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar