fredag 23 mars 2012

Smaktest / recension - Chef in a box, gulasch.






Gulaschen på bilden är tagen innan uppvärming. 






För er som har hängt med bloggen ett tag så är det säkert ingen nyhet att jag gillar företaget "Chef in a box".

Företaget består av tre ambitiösa och kockelerande bröder som bor här i Sigtuna. De både startade och även driver företaget som ger oss riktigt god, sund och ekologisk färsk färdigmat i en liten ask.

Man får tag på deras produkter på ICA och Vi-butikerna i norrort, om jag har förstått det riktigt. Både ICA Maxi Arlandastad och ICA Supermarket Sigtuna har dem i alla fall.
:)

Jag brukar köpa Chef in a box någon gång då och då, när matlagningsorken tryter, och jag blir alltid så himla glatt överraskad.
Deras gulasch är inget undantag.
Nu har jag prövat den, och så här såg det ut när jag öppnade boxen:

  
Det är så grymt trevligt att öppna den här boxen. Det är en återvinningsbar låda, fullproppad med godsaker och trevliga små tillrop och tips från kockarna.



Gulaschen är mild men fullproppad med många olika smaker som bildar en fin och rund helhet.
De stora köttbitarna är helt renskurna (dvs inga senor och inget fett) och så väl tillagade att de bara smälter i munnen.

Chef in a box är ett fantastiskt alternativ om man inte själv orkar laga mat från grunden en dag, både till lunch och middag.
Deras rätter är otroligt välgjorda och smakar hälsosamt och riktigt gott. Att samvetet också mår bra, och att man vet att man inte proppar i sig något annat än enbart ekologiska råvaror och kryddor är en enorm bonus, som gör att jag fortsätter handla.

Det finns inga äckliga utfyllnadsprodukter, konstgjorda smaker, halvfabrikat, transfetter och andra läbbigheter.
Det är bara en mycket vällagad portion mat.
Jippie, sånt blir jag glad av!

En portion kostar 69 kronor och är då rejält tilltagen och mättar även den mest fullvuxna karl.

Den enda invändningen jag har gällande denna gulasch är att de har dragit på rejält med spiskummin.
Nej då, det är inget fel på smaken, men det blir jobbigt att tugga spiskummin-korn. Och det är många.
Alldeles för många.
Detta är 50% av de spiskummin-korn som jag hittade i en enda sked. Resten hade jag redan tuggat i mig...



Det hade varit bättre om man kunde krossa tre fjärdedelar av den mängd man har i per idag, och bara haft i en fjärdel hela korn.








Se övriga recensioner på "Chef in a box" under fliken "Smakstester" i det sorterade menyvalet.

Och nej... jag är inte sponsrad av varken dem eller något annat företag. Det är bara jag och mina helt egna åsikter och små tips som finns att läsa här i bloggen. 

:) // Ann

2 kommentarer: