onsdag 1 juni 2011

Test & recension - fyrkantiga muffins / cupcake formar.















Ja, så prövade jag nu äntligen att baka med mina nya fyrkantiga muffinsformar!
Det var på tiden.
Hur var de då? Vad tyckte jag?

Jo, jag tyckte att de var kanon.
















Fördelar:
  • De håller formen utan muffinsplåt.
  • De håller färg och mönster utan att bli grisiga (jag såg en liten fettfläck på en av mina muffins idag, men den var så liten att den bortser jag totalt från)
  • Smeten jäser och det blir fina muffins i de hårda formarna.
  • De tar inte smak av kartongen.
  • Man använder ju den hårda pappformen som skål / fat och det var väldigt enkelt att äta cupcaken med en tesked rätt ur formen. Den satt snyggt i handen. 

Nackdelar:
  • Det är svårt att spritsa en snygg och utseendemässigt tilltalande frosting. Frosting spritsas ju runt i spiralmönster och muffinsen är ju fyrkantig... Blir vimmelkantig bra jag tänker på det. Nästa gång skall jag faktiskt pröva att spritsa fyrkantigt, bara för att se om det blir snyggt. 
  • Själva muffinsen blev lite mer gräddad i kanterna än de blir i vanliga formar, och det kan ju ha att göra med att själva formen blir så het att den påverkar själva gräddandet? Man kan ju skära ner lite på gradantalet, för att kompensera.

I övrigt? Tjaaa, inget speciellt förutom att de är större än vanliga muffinsformar och därmed också kräver ganska mycket mer smet än vanliga runda formar. 
Men det betyder ju bara att du får en lite större muffins eller cupcake.
Not a problem. I like them - a lot!

Geniet ger fem tummar upp!!






















:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar