tisdag 7 juni 2011

Makroner Macaroons Macarons - "hembakade" med mix.















Idag kom min efterlängtade makron-mix från England.
Hur coolt som helst.
Jag köpte den från www.thecakedecoratingcompany.com och inte nog med att deras webbshop är tilltalande, det är också väldigt enkelt att handla - även som boende utomlands.
Man såg konstnaden för frakten direkt, den ökade lite för varje vara man la i handlarkorgen. Så man hade grym koll på hur mycket hela kalaset skulle kosta. Och eftersom kronan är stark och pundet är svagt, så blev det en mycket mer angenämt att beställa, än det vanligtvis är.
:)

Har jag bakat, nu då?
Oh, yes - jag satte igång direkt!


Häll mixen i en skål och häll på 1/2 dl 50-gradigt vatten som du kokat upp och låtit svalna.


Vispa smeten i några minuter, med en elvisp eller mixer. Smeten är ganska hård, så dra ner den från kanterna med en slickepott, med jämna mellanrum.
Färga och smaksätt smeten om du vill.


Spritsa ut prickar med en rund tyll. Jag använde 1A, vilket var alldeles för stort, men jag hade ingen annan tyll. Det skall vara ca 2, 5 cm i omkrets på plåten. De blir större i ugnen så lämna lite plats kring dem.


Grädda i varmluftsugn i 120 grader i ca 20 minuter.






Låt kakorna svalna och spritsa sedan undersidan av en av marängkakorna, med valfri fyllning. Jag gjorde en jordgubbskräm.







Spritsa ett lagom lager runt hela undersidan.




Ta ännu en kaka och sätt på toppen, som en dubbelmacka ungefär. Nu är din makron, macaron elle rmacaroon (vad du nu kallar den för) färdig.







Fast ....innan jag säger Voilà och allt det där, så måste jag visa hur stor skillnaden kan vara mellan varmluft och bara vanlig under/över-värme i ugnen...













Bara så att ni ser skillnaden i sidled också...


Den till vänster är precis så som den skall vara.
Den till höger ...näe, platt som en pannkaka och kladdig inuti.








Baka alltså dina makroner med varmluft. Om du inte har det så kanske det går bättre med högre värme än det som står på paketet. Vanlig ugn, då hade jag bakat på ca 145 - 150 grader (fast, det är klart... jag har ju inte prövat, så jag kan inte lova att det går bra...).

Ha! Nu har jag alltså bakat makroner, med jordgubbskräm i.
Smaken blev jättefin. Nästa steg blir alltså att baka dem själv, från grunden för att se hur stor skillnaden blir i smak.

Men - om ni ser i smakstestet som jag kommer att lägga ut snart, så får ni se att det inte skiljer mycket i konditori-makroner och de man bakar själv, med mix.

I wonder why...?
:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar